Money Express: Business la Castel
Vlad Paunescu, proprietarul Castel Film, spera sa aduca in Romania inca un film de Oscar, desi avantajul costurilor mici se evapora. Regulile jocului in competitia pentru bugetele Hollywoodului s-au schimbat.
Cand Anthony Minghella venea in Romania in 2002 sa filmeze „Cold Mountain”, cei mai multi oameni din show-businessul american „nici macar nu stiau cum se scrie numele capitalei Romaniei, daramite s-o gaseasca pe harta”, scria anul trecut „Variety” intr-un scurt articol despre industria romaneasca de film. |ntre timp, lucrurile s-au mai schimbat. Numarul actorilor de clasa A de la Hollywood care se cazeaza la Marriott si parcurg zilnic drumul pana la Snagov luni in sir, a crescut – la fel si numarul articolelor publicate in presa internationala despre Castel Film, compania care a produs „Cold Mountain”.
Prima concluzie ar fi ca studioul infiintat in 1992 de un fost operator de film, Vlad Paunescu (55 de ani), pe 12 ha de teren agricol cumparat de la 12 tarani – „porumb si o parte mlastina”, dupa cum isi aminteste acesta, a pus definitiv Castel Film pe harta celor care gestioneaza bugete de zeci de milioane de dolari pentru un film.
De altfel, nu sunt putini cei care inca vorbesc despre Romania ca despre un paradis al productiei cinematografice. Doar ca lucrurile sunt putin mai complicate. Pe acele bugete se bat acum mai multe studiouri decat in 2002: incep deja sa-si puna ofertele pe masa tari care pe-atunci nu erau luate in calcul, precum Bulgaria ori Lituania.
|n plus, Ungaria, unul dintre pionierii est-europeni ai productiei low-cost, a inteles la timp ca pierde teren in fata unor studiouri mai ieftine, precum cel al lui Vlad Paunescu, si si-a croit repede o lege prin care ofera stimulente fiscale producatorilor straini. {i, nu in cele din urma, „low cost-ul cinematografic” romanesc – cum il numea acum cativa ani presa internationala – e din ce in ce mai putin „low cost”: salariile au crescut si continua sa creasca, la fel si costurile de productie, ca sa luam doar doua exemple.
Daca in 2002 Minghella se apara de cei care-l acuzau ca a ales sa faca un film despre razboiul civil american in Romania invocand tocmai costurile reduse – regizorul spunea ca filmand in Romania a economisit 30 de milioane de dolari – ar mai veni el si azi la Castel Film?
Probabil ca nu, crede Vlad Paunescu, fie si numai daca se ia in calcul traficul din Bucuresti, care ar intoarce din drum multi producatori, pentru ca ar creste nejustificat costul zilei de filmare. Sau poate ca da, daca industria romaneasca de film, care – argumenteaza Vlad Paunescu – genereaza deopotriva clienti pentru alte businessuri si capital de imagine pentru Romania, ar inainta pe un drum ceva mai neted.
Bogdan Moncea, directorul de marketing al Castel, priveste cu putina invidie spre Budapesta din cel putin doua motive. Primul: legislativul maghiar a adoptat in 2004 o lege prin care filmele straine produse in Ungaria beneficiaza de o scutire fiscalade 20%, cu conditia ca firmele straine sa aiba un partener local. Al doilea: guvernul maghiar are in Los Angeles un angajat care „face lobby in cercurile producatorilor americani”.
|n plus, un contract mare, de tipul „Cold Mountain” – care a avut un buget de 80 de milioane de dolari, cel mai mare din istoria productiei de film din Romania – depinde intr-o mai mare masura de bunavointa autoritatilor locale ori de capriciile traficului bucurestean decat alte businessuri. „Am avut un film pe masa”, spune Moncea referindu-se la „Parfumul” cu Dustin Hoffman – un film cu un buget estimat de imdb.com la 50-65 milioane de dolari -, „dar el s-a filmat la Barcelona, pentru ca municipalitatea de-acolo a oferit locatia gratis” si a permis scenografilor sa vopseasca fatade.
Dar chiar si asa, nici Vlad Paunescu, CEO si proprietar – alaturi de sotia sa, Oana – al Castel Film, nici Bogdan Moncea, directorul de marketing, n-au aerul ca se plang, desi o bunavointa mai mare a autoritatilor le-ar face bine intr-o competitie tot mai incinsa cu studiourile straine. O competitie care s-a intensificat in 2007, spune Paunescu.