„Nu vreau să comentez, mi se pare un pic tendențios”: Răspunsul unui executiv din ASF, întrebat despre demisia de onoare și bonusurile de performanță după falimentele City și Euroins
„Nu vreau să comentez acest aspect, mi se pare un pic tendențios” și „Am încasat venitul cuvenit conform contractului de muncă.” Acestea sunt răspunsurile date miercuri la Guvern de Valentin Ionescu, directorul general în asigurări din ASF, întrebat dacă nu consideră că s-ar impune o demisie de onoare după ce conducerea ASF și-a dat bonusuri de performanță în contextul falimentelor City Insurance și acum Euroins.
- „Nu pot să-mi dau singur bonus de performanță. Am încasat venitul cuvenit conform contractului de muncă.”, a declarat miercuri Valentin Ionescu, director general în asigurări în ASF, întrebat dacă și el a încasat bonus de performanță anul trecut, când City insurance intra în faliment, iar la Euroins erau semne că va avea același deznodământ.
Cristian Roșu, vicepreședintele ASF responsabil în asigurări, care a fost la ședința de Guvern, nu a coborât să răspundă și la întrebările media, lăsându-l în locul său pe Valentin Ionescu.
Acesta a spus că ASF a luat măsurile și sancțiunile necesare în funcție de contravențiile identificate.
Întrebat de HotNews.ro dacă nu consideră că s-ar impune demisia de onoare a a conducerii ASF pentru măsuri insuficiente în cele două falimente, directorul ASF a evitat un răspuns.
- „Nu vreau să comentez acest aspect, mi se pare un pic tendențios”, a declarat Valentin Ionescu.
Directorul ASF: Amenzile de 16 milioane de lei în 3 ani sunt istorice / Euroins încasa 8 milioane pe zi din RCA
Valentin Ionescu a susținut miercuri că ASF a dat amenzi istorice la Euroins, iar HotNews.ro i-a semnalat acestuia că Euroins încasa 8 milioane pe zi din RCA, informație care apare chiar în decizia ASF de sancționare a Euroins publicată în Monitorul Oficial.
- „Dacă noi identificăm o încălcare, nu ar trebui să luăm măsuri? În cazul Euroins am avut 17 controale, soldate cu 26 de sancțiuni și cu amenzi istorice, nu sunt modice.
- 16 milioane de lei în 3 ani sunt amenzi istorice comparativ cu alți ani. Mă ocup de acest sector din anul 2021. Conform atribuțiilor noastre am sancționat în funcție de contravenția identificată.
- În cazul în care am avut alte suspiciuni am informat Ministerul Public și organele competente.”, a declarat acesta.
Cum a fost posibil ca Euroins să mute 855 milioane lei în Bulgaria în plin control ASF
HotNews.ro i-a cerut acestuia să explice cum a fost posibil ca Euroins să mute 855 milioane de lei în Bulgaria, la reasigurătorul EIG Re în timp ce echipa de control a ASF era la sediul acestui asigurător.
- „În timp ce echipa de control era la sediul Euroins, prin decizie trebuia să verifice toate fluxurile, decizia a fost adusă la cunoștința conducerii Euroins și ca urmare toate transferurile pe care Euroins le făcea trebuiau aduse la cunoștința echipei de control din ASF care se afla la sediul uroins în luna februarie.
- Conducerea Euroins nu a dat informațiile necesare echipei de control, deși aceasta echipa de control a insistat. A primit informații foarte puține sau deloc.
- Noi am aflat ulterior de aceste transferuri și tot ulterior și despre contractul de reasigurare. ASF nu a fost consultată așa cum ar fi fost normal înainte de semnarea acestui contract.
- Ca urmare dacă echipa de control era la sediul Euroins și conducerea Euroins deliberat nu a dat informația echipei de control, ce trebuia să facă echipa de control?
- În cazul acesta am sesizat Parchetul, în completarea celorlalte trei sesizări pe care le-am făcut”, a declarat directorul ASF.
Cum se vor recupera cei 855 milioane de lei?
Oficialul ASF a subliniat că în decizia publicată în Monitorul Oficial se arată că ASF a propus ca FGA să facă toate demersurile necesare pentru denunțarea contractului de reasigurare cu EIG Re și recuperarea activelor.
- „În ultimă instanță, dacă nu se reușește, pentru că e un proces care durează, lichidatorul care va fi numit va prelua această temă și va face eforturile necesare pentru a recupera aceste active transferate într-un mod netransparent, ca să spunem așa, și fără acordul ASF”, a declarat Valentin Ionescu.
Efectele plafonării prețurilor RCA: Tarifele pe medie sunt mai mici. Există situații, excepții, în care pot fi mai mari
HotNews.ro i-a solicitat directorului ASF să explice care vor fi efectele plafonării prețurilor RCA la nivelul de la sfârșitul lunii februarie 2023, în condițiile în care unii vor plăti mai mult decât tarifele de referință RCA.
- „În urma analizelor pe care noi le-am efectuat în ceea ce privește tarifele practicate în luna februarie, comparativ cu tarifele de referință publicate în 7 martie de către autoritate, dar calculate independent de către un auditor, a rezultat faptul că, per ansamblu, tarifele practicate de societățile de asigurări sunt mai mici decât tarifele de referință.
- Am spus per ansamblu, în cazul persoanelor fizice media este cu 12% mai mică.
- Într-adevăr pot fi segmente în care tarifele pot fi în jurul tarifelor de referință sau poate ceva mai mari, dar acele segmente sunt mai puține ca număr.
- Depinde foarte mult de categoria de bonus-malus în care se află șoferul, respectiv, de capacitate cilindrică, de categoria de vârstă.
- Pot exista excepții sau situații când tarifele sunt mai mari. Vorbim de tarife practicate de societățile de asigurări la sfârșitul lunii februarie, nu vorbim doar de un singur tarif pentru fiecare categorie în parte.
- Aceste situații nu sunt majoritare. Analiza noastră are în vedere majoritatea populației, şi aşa cum am spus la început, în cazul majorității segmentelor sau a populației vizate, tarifele pe medie sunt mai mici.
- Intenția principală era ca aceste tarife în următoarele șase luni să nu mai crească, timp în care autoritatea, împreună cu ministerele de resort, să propună schimbări în legislația RCA.”, a declarat Valentin Ionescu.
De ce este dificil să sperăm la prețuri mici la RCA: În București 7 din 100 de mașini fac accidente, față de alte zone unde frecvența e mai mică
Directorul general din ASF a explicat de ce șoferii din București și alte orașe mari au prețuri mai mari la RCA și de ce e dificil să avem prețuri mai mici la RCA în general.
Potrivit acestuia, în orașele mari încărcarea în ceea ce privește tariful calculat de către societățile de asigurări este ceva mai mare datorită riscurilor și a frecvenței daunelor, care este mai mare.
- „În mod normal pentru a avea un tarif cât mai rezonabil este nevoie de cât mai multe societăți care să vândă acea asigurare, o dispersie cât mai mare. Când sunt doar câteva companii care vând RCA este dificil să speri la un tarif mai mic, având în vedere că în România frecvența accidentelor este mult peste media europeană.
- Dauna este un element foarte important în prețul RCA. În ultimii 3 ani, dauna medie a crescut de la 7.000 lei la 9.500 de lei.
- În București 7 din 100 de mașini fac accidente față de anumite zone ale țării unde frecvența este mai mică, undeva la 4%. Toate aceste elemente trebuiesc luate în considerare când se calculează prețul RCA”, a declarat acesta.
Acesta a mai spus că mai există și o problemă structurală: RCA este un produs obligatoriu vândut de companii private.
- „Sunt unele companii private care au avut pierderi în ultimii ani. Una dintre companiile cele mai mari din piață, Uniqa, s-a retras din piața RCA din cauza pierderilor cumulate de sute de milioane în ultimii 7-8 ani. După cum știți după ieșirea City Insurance, Uniqa a depus cerere să iasă de pe asigurarea RCA și putem avea și situații din acestea.”, a mai declarat Valentin Ionescu.
Ionescu: Cifra vehiculată de brokeri privind angajații afectați de plafonarea la comisionului de distribuție la 8% este exagerată
La solicitarea HotNws.ro de a da un răspuns brokerilor care susțin că plafonarea comisionului de distribuție la 8% va afecta foarte mulți angajați, care vor renunța la această meserie, directorul ASF a spus că cifrele vehiculate sunt exagerate.
- „Numărul angajaților proprii ai societăților de brokeraj abia depășește 1.400. Atenție foarte mare la aceste cifre vehiculate de persoane poate neavizate. Deci numărul angajaților, personal propriu al celor 270 de brokeri activi este undeva la puțin peste 1.400 de angajați.
- Ce înseamnă asta? Înseamnă că acești oameni depind de salariul pe care-l primesc de la broker în integralitate. Pe lângă aceștia, sunt 10-11.000 de angajați ai asistenților în brokeraj. Mai sunt probabil încă 10.000 care lucrează în colaborare cu acești asistenți de brokeraj.
- De ce spun asta? Pentru că acești oameni au alt job stabil. Faptul că încheie asigurări constituie un venit în plus pentru acele persoane.
- Ca urmare, într-adevăr pot fi afectate anumite categorii de păersoane, dar cifra vehiculată este exagerată.”, a declarat Valentin Ionescu.
De ce nu s-au plafonat și prețurile reparațiilor auto din service-uri, conform recomandării Consiliului Concurenței?
- „A fost făcută o plafonare pe lipsa de folosință la închirierea de mașini, la maxim 30 de zile. În ceea ce privește ora de manoperă și facturile pe care le practică service-urile auto – în primul rand aceste service-uri nu sunt în raza de supraveghere a autorităților și doi: legea RCA 132/2017 nu stabilește tarife maximale pentru ora de manoperă pe care o practică un anumit service, din păcate.
- Având în vedere că în momentul de față suntem în pregătirea unei propuneri in privința schimbării legii 132/2017 invit toate părțile, inclusiv Consiliul Concurenței, să transmită toate proprunerile pentru a fi preluate în viitoarea lege care sperăm să fie adoptată până la sfârșitul anului.”, a declarat directorul general din ASF.
Există risc de infringement de la Comisia Europeană?
- „În general o plafonare nu este o propunere pe care să o faci într-o piață. În al doilea rând nu aș vorbi chiar de o plafonare, ci de practicarea unor prețuri pe care societățile de asigurări le-au avut la sfârșitul lunii februarie.
- Nu sunt un partizan al oricărei plafonări de orice tip, dar având în vedere situația în care se află piața de asigurări, faptul că sunt doar 6 societăți autorizate care mai vând RCA și încă 2 care sunt pe pașaport european, deci în total 8, într-o piață în care avem peste 7 milioane de polițe active, este dificil ca o cotă de piață lăsată de Euroins să fie preluată într-un termen foarte scurt de cei câțiva jucători din piață.
- asta deoarece acești jucători trebuie să îndeplinească indicatorii de solvabilitate atunci când subscriu riscuri din ce în ce mai mari și dispersia, ca să funcționeze principiul mutualității în asigurări, trebuie să fie mult mai mare.
- Dacă am fi avut mai multe societăți de asigurări în piață, sau dacă toate cele 25 de societăți de asigurări existente ar fi practicat toate RCA, situația ar fi fost cu totul alta.”, a declarat Valentin Ionescu.
Analiza EIOPA la Euroins a confirmat decizia ASF
Directorul ASF a mai spus că și EIOPA – autoritatea europeană în asigurări, care a făcut analiza proprie asupra situației financiare a Euroins, a confirmat constatările ASF.
- „EIOPA a confirmat analiza ASF și deciziile ASF la Euroins. Și noi și autoritatea din Bulgaria am primit acest raport, dar nu-l putem face public pentru că nu avem acordul autorității europene. Pot să confirm ce a apărut în presă. Ajustările EIOPA pe rezervele tehnice și pe reasigurare sunt principalele ajustări, așa cum am avut și noi.
- Principalele ajustări sunt pe best estimate, pe rezervele tehnice brute și pe cedările din reasigurare. Nevoia de SCR este publică este in decizie undeva la 2,2 miliarde de lei, deci 440 milioane de euro. EIOPA vine și confirmă suma noastră, chiar e ceva mai mare în ajustarea EIOPA.”, a mai precizat directorul ASF.
Eurohold acuză o posibilă scurgere ilegală de informații / Asemenea concluzii ale EIOPA ar putea viza doar perioade financiare foarte vechi
Legat de informațiile privind raportul EIOPA, grupul bulgar Eurohold a reacționat miercuri acuzând că scurgerea unor astfel de informații, dintr-un raport pe care Euroins nu l-a primit, ar încălca legea.
- „Nici Eurohold, nici Euroins Insurance Group sau acționarii și reprezentanții săi nu au primit vreun raport de control oficial sau orice alt document valabil care se referă la capitalul sau poziția de solvabilitate a Euroins România. Scurgerea unor astfel de informații ar putea însemna că o instituție oficială a încălcat legea.
- Deoarece nu am primit un astfel de raport de control, nu cunoaștem care sunt concluziile unui astfel de raport. Asemenea concluzii ar putea viza doar perioade financiare vechi, precum de la 30 septembrie 2022. După cum am menționat anterior, contractul de reasigurare cu EIG Re acoperă întregul risc aferent portofoliului Euroins România, inclusiv daunele, precum și eventuala creștere a rezervei și eventuala diminuare a acoperirii contractelor anterioare de reasigurare care erau valabile anterior celui semnat cu EIG Re.
- Încă o dată, subliniem faptul că contractul de reasigurare al Euroins România cu EIG Re a fost valabil în perioada 1 ianuarie – 17 martie 2023. Decizia ASF de a retrage licența și de a iniția procedura de faliment a Euroins România, luată la 17 martie 2023, a fost exact actul care a reziliat acest contract de reasigurare și i-a lăsat pe toți clienții asigurați fără protecție și acoperire de asigurare.
- În cele din urmă, acționarii EIG, inclusiv BERD, au înaintat către ASF o propunere concretă care ar salva toate cheltuielile FGA și ar împiedica piața de asigurări din România de haosul care a fost generat. Suntem gata să prezentăm public această propunere când va fi cazul. Am înaintat această propunere și autorității bulgare de reglementare (FSC) și EIOPA.”, a transmis grupul Eurohold.
Guvernul a aprobat miercuri plafonarea pentru 6 luni a prețurilor RCA la nivelul de la sfârșitul lunii februarie 2023, cu o condiție: ca în această perioadă ASF și Consiliul Concurenței să vină cu modificările necesare la legea RCA pentru a fi evitate pe viitor alte crize și falimente.