Sari direct la conținut

Probleme cu localizarea 112: Rețelele 3G încep să fie dezafectate, iar apelurile nu se pot prelua prin 4G. Soluția găsită de Guvern

HotNews.ro
Apel la 112, Foto: Cateyeperspective / Dreamstime.com
Apel la 112, Foto: Cateyeperspective / Dreamstime.com

Rețelele bazate pe tehnologia 3G vor fi scoate din uz în cea mai mare parte în acest an, o parte fiind deja dezactivate, în timp ce apelurile de urgență 112 nu se pot prelua și transfera prin tehnologia 4G, acestea fiind redirecționate către rețelele 2G, fapt ce duce la întârzieri și degradarea informațiilor de localizare, motiv pentru care Guvernul a stabilit vineri o soluție în regim de urgență.

Ce probleme sunt în prezent cu localizarea apelurilor la 112

În prezent, informațiile de localizare a apelurilor efectuate la numărul unic de urgență 112 sunt insuficiente din punct de vedere calitativ, se arată în nota de funadamentare a unei Ordonanțe de urgență adoptate vineri de Guvern.

„Aceste informații de localizare sunt furnizate automat, fără operațiuni suplimentare din partea apelanților:

  • fie de la nivelul rețelei, prin metoda Cell-ID/Sector-ID, care oferă arii de localizare a apelului mai mari de 12,5 km2 pentru 58% dintre celulele ce deservesc infrastructura furnizorilor de comunicații electronice mobile din România, respectiv mai mari de 50 km2 pentru 25% dintre aceste celule,
  • fie de la nivelul telefonului mobil, prin metoda Advanced Mobile Location (bazată pe capabilitățile terminalelor de tip smart), care, la acest moment, oferă informații de localizare doar pentru aproximativ 50% din totalul apelurilor recepționate în SNUAU.”, se arată în nota de fundamentare.

Problema este că la acest moment, apelurile de urgență nu se pot prelua și transfera prin tehnologia 4G, chiar dacă terminalul dispune de astfel de servicii, acestea fiind redirecționate în rețelele bazate pe tehnologia 2G.

Acest fapt duce atât la o încărcare suplimentară a acestei rețele (2G), cât și la o degradare a serviciului (calitatea serviciului de voce, întârzieri în procesarea apelului, degradarea informațiilor de localizare furnizate atât de la nivelul rețelei mobile, cât și de la nivelul terminalului mobil, sau chiar lipsa identificatorului pentru terminalul apelant).

În plus, se mai arată în document, în cursul anului 2023 rețelele bazate pe tehnologia 3G vor fi scoate din uz în cea mai mare parte (o parte din acestea fiind deja dezafectate), apelurile de urgență și informațiile asociate acestora, inclusiv cele de localizare, vor fi afectate în sensul degradării sensibile a acestor servicii, dar și al insuficienței lor.

Tehnologia 5G nu asigură servicii de voce asociate în mod direct arhitecturii aflate în uz (serviciile de voce sunt furnizate în arhitectură non-standalone, respectiv prin redirecționare către infrastructura 4G și, la acest moment, implicit către cea 2G pentru apelurile de urgență 112).

Noi soluții tehnice decise de Guvern: Ce bani vor primi operatorii telecom

Pentru a rezolva aceste probleme Guvernul a adoptat vineri o Ordonanță de urgență care reglementează implementarea unor soluții care să furnizeze către Sistemul 112 informații suplimentare de localizare generate prin extragerea și utilizarea în cadrul unor algoritmi și metode specifice a unor parametri tehnici din infrastructura rețelelor de comunicații electronice mobile.

Pentru operaționalizarea soluției de localizare cu fiabilitate și acuratețe crescută la nivel de rețea este necesară implementarea unei arhitecturi standardizate în infrastructura furnizorilor de comunicații electronice mobile.

  • „Astfel, este necesară transmiterea de către furnizorii de comunicații electronice mobile din România a unor informații de localizare cu fiabilitate și acuratețe crescută de la nivelul rețelei, denumită informație de localizare determinată, care să indice arii restrânse de localizare a terminalelor ce au realizat apelarea numărului unic 112, indiferent de tehnologia utilizată (2G-4G/5G), de tipul terminalului folosit de apelant (terminal inteligent sau standard, terminal cu/fără senzori de localizare) sau de condițiile de utilizare a serviciilor de comunicații electronice (tip serviciu/tehnologie de rețea, utilizarea scenariului Emergency Calls Only, accesul la servicii de date etc.).”, se menționează în deocument.

Informația de localizare determinată indică aria geografică probabilă în care se află echipamentul terminal al unui utilizator de telefonie mobilă, fiind transmisă către Sistemul 112 în format geodezic și ca figură geometrică.

Informația de localizare determinată va asigura arii de localizare restrânse cu acuratețe exprimată în metri.

45 milioane de lei din excedentul ANCOM pentru operatorii telecom

Având în vedere că furnizarea unor informații de localizare 112 cu acuratețe crescută nu reprezintă un serviciu comercial, Guvernul a decis să suporte costurile pentru achiziționarea componentelor hardware și software, a licențelor și a serviciilor de configurare necesare furnizorilor de comunicații electronice mobile.

Astfel, 45 de milioane de lei vor fi direcționați din excedentul Autorității de reglementare în comunicații (ANCOM) în bugetul de stat, bani care vor fi utilizați apoi pentru achizițiile mai sus menționate.

Transferul banilor se va face în 30 de zile de la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență adoptate vineri de Guvern.

Sursa foto: Cateyeperspective / Dreamstime.com

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro