Sari direct la conținut

Atitudinea rușilor față de Putin, pe cale să se schimbe. Rezultatele unei analize a postărilor din social media

HotNews.ro
Atitudinea rușilor față de Putin, pe cale să se schimbe. Rezultatele unei analize a postărilor din social media
Femeie din Mosocva citind Pravda, ziarul Partidului Comunist Rus Foto: Nikolay Vinokurov / Alamy / Alamy / Profimedia

Atitudinile negative față de președintele Vladimir Putin par să se fi intensificat în Rusia de când trupele ucrainene au avansat în regiunea Kursk în urmă cu două săptămâni, potrivit studiului unei companii care urmărește atitudinea populației analizând postările de pe social media, studiu citat de către publicația americană New York Times.

În timp ce presa rusească a avut puncte de vedere mai pozitive față de evenimentele de pe front, concentrându-se pe răspunsul guvernului la problemele umanitare apărute, unii utilizatori ruși ai rețelelor sociale și-au exprimat nemulțumirea.

Precedentul rebeliunii lui Prigojin

Multe din postările online, potrivit analizei realizate de FilterLabs AI, susțin că înaintarea armatei ucrainene este un eșec al guvernului rus și, în mod special, a lui Putin.

Este dificil să măsori cu acuratețe opinia publică în Rusia sau în orice altă țară condusă autoritar pentru că oamenii tind să dea la sondaje răspunsurile pe care ei cred că le vrea guvernul de la ei. Pentru a depăși această problemă, FilteLabs urmărește comentariile pe rețelele sociale, postările pe internet și site-urile de știri, cu ajutorul unui model computerizat de analiză a sentimentelor exprimate de rușii obișnuiți.

Atitudinile pozitive față de Putin au fost afectate anul trecut după episodul rebeliunii armate a lui Evgheni Prigojin, șeful Wagner. Această schimbare de atitudine este și mai clară de când Ucraina a început incursiunea în regiunea Kursk. „Reacția lui Putin la incursiune a fost văzută ca inadecvată în cel mai bun caz și ca insultătoare în cel mai rău”, spune Jonathan Teubner, directorul executiv al FiltersLabs.

Atitudinea față de Putin a rămas pozitivă în Moscova, unde regimul controlează mai ferm presa și dezbaterea publică, dar chiar și aici opiniile au devenit mai pesimiste, deși nu în aceeași măsură ca în restul țării. În regiunile de la marginea Rusiei, frustrarea față de Kremlin este în creștere, potrivit analizei.

Oficialii americani au avertizat că este prea devreme pentru a spune dacă această lovitură asupra reputației lui Putin va avea efecte durabile. Popularitatea lui Putin și-a revenit repede după sfârșitul rebeliunii lui Prigojin, iar președintele rus a probat în mod constantat abilitatea de a manipula opinia publică în ce-l privește.

Periferia Rusiei, importantă pentru campania de recrutare

Totuși, o pierdere permanentă a popularității ar putea afecta capacitatea Kremlinului de a duce războiul în Ucraina. „Acum este dificil să determinăm efectul contraofensivei ucrainene, dar este clar că este șocantă și, pentru Putin, jenantă. Propaganda Kremlinului și distragerea atenției nu pot face prea mult în fața acestor știri proastă discutate pe larg în toată Rusia”, a spus Taubner.

Popularitatea lui Putin a scăzut abrupt în regiunile în care Kremlinul își concentrează eforturile de recrutare în armată. Strategia de recrutare depinde de capacitatea sa de a gestiona modul în care războiul este perceput.

„Dacă prestigiul și popularitatea lui Putin scad în aceste regiuni cheie (în special dacă rușii cred că războiul merge rău), Kremlinul va avea dificultăți să recruteze”, se spune în analiza FilterLabs. Kremlinul continuă să influențeze publicațiile de la nivel național care relatează despre război, însă publicațiile regionale sunt mai puțin înclinate să „îndulcească” știrile, se spune în analiză.

Filter Labs a urmărit și dezinformarea rusă. Teubner susține că firma a descoperit că Kremlinul a început să ia ca țintă regiunile de graniță cu o campanie de propagandă începută după ce a început contraofensiva ucraineană. Campania, care aduce aminte de propaganda sovietică, avertizează că „operațiile psihologice” ucrainene îi vizează pe ruși.

Dar în timp ce site-urile locale de știri difuzează propaganda oficială, ele le amestecă cu informații privind incursiunea ucraineană, informații care sunt greu de publicat la Moscova. În Uniunea Sovietică, tehnica combinării știrilor proaste cu propaganda se numea „heringul stricat”, amintește Taubner. De exemplu, un articol care prezența forța armatei rusești a fost publicat concomitent cu altul care relata despre bombardamentele ucrainene în Kursk.

INTERVIURILE HotNews.ro