Sari direct la conținut

Înghețarea prețurilor RCA, a 3-a oară pe masa Guvernului: Cine va plăti mai puțin și cine mai mult la RCA în următoarele 6 luni

HotNews.ro
Accident auto, Foto: AGERPRES
Accident auto, Foto: AGERPRES

​Plafonarea prețurilor RCA pentru 6 luni se află pentru a treia oară miercuri pe masa Guvernului, iar noul proiect de HG este aproape identic cu cel de săptămâna trecută. Asigurătorii vor fi obligați să vândă RCA la nivelul tarifelor din 28 februarie 2023, motivarea ASF fiind că aceste prețuri ar fi în medie sub tarifele RCA de referință pentru majoritatea șoferilor. Pentru unii însă, plafonarea va însemna prețuri mai mari.

Guvernul are pe agenda ședinței de miercuri a treia variantă de proiect de HG care vizează plafonarea pentru 6 luni a prețurilor RCA.

Prețurile RCA vor fi înghețate la valorile B0 din 28 februarie 2023, la care se aplică sistemul bonus-malus

Noul proiect este aproape identic cu versiunea de săptămâna trecută, care nu a fost adoptată, deși toată conducerea ASF a fost prezentă la Palatul Victoria și ar fi trebuit să iasă inclusiv la explicații către media la finalul ședinței de Guvern.

Prețurile RCA vor fi plafonate practic la nivelul tarifelor de primă proprii practicate de fiecare asigurător RCA la data de 28 februarie 2023, pentru clasa B0 (de bază), motivarea ASF fiind că în medie aceste tarife ar fi mai mici decât tarifele de referință RCA publicate în data de 7 martie 2023 pentru majoritatea categoriilor de vehicule.

  • NOTĂ: Amintim faptul că tarifele de referință RCA nu sunt prețuri efective de vânzare, ci sunt doar orientative pentru consumatori, fiind raportate la clasa de bonus-malus B0 (de bază).
  • Aceste tarife de referință au la bază date istorice din ultimii 5 ani și se calculează din 6 în 6 luni de către o firmă de audit selectată prin licitație de către ASF.
  • Rezultatele calculelor sunt publicate ulterior pe site-ul ASF: februarie 2022; august 2022 și cele mai recente din februarie 2023, care au fost publicate de ASF în data de 7 martie.

Plecând de la tarifele de primă maxime practicate de fiecare asigurător RCA la data de 28 februarie 2023, în funcție de istoricul de daună al fiecărui asigurat, asigurătorii aplică reducerile sau creșterile de preț aferente clasei de bonus/malus în care se află respectivul asigurat.

Efecte pentru asigurați: Unii vor plăti un RCA mai ieftin, alții mai scump

ASF susține că majoritatea șoferilor vor plăti prețuri mai mici în următoarele 6 luni, pentru că nivelul prețurilor finale practicate de asigurători în februarie 2023 a fost în medie mai mic decât tarifele de referință publicate în data de 7 martie.

Ce nu a spus ASF, dar a prezentat HotNews.ro pe baza mai multor oferte comparative de la brokerii de asigurări este că blocarea prețurilor la data de 28 februarie 2023 va însemna prețuri RCA mai mari pentru unii șoferi, atât firme cât și persoane fizice.

Am analizat 8 oferte de preț făcute în perioada 27-28 februarie 2023 pentru diverși asigurați, persoane fizice și juridice, având clasa B0 (care să poată fi comparate cel mai ușor cu tarifele de referință), dar și din clase de bonus mai bune din mai multe localități din țară.

Datele arată că în multe cazuri prețurile plafonate la data de 28 februarie 2023 sunt mai mari decât tarifele de referință din martie 2023, mai ales dacă vorbim de București, unde asigurătorii practică prețuri mai mari din cauza frecvenței mai mari a daunelor.

Pentru aceștia ar fi fost benefică o plafonare a prețurilor RCA la nivelul tarifelor de referință RCA, așa cum a mai fost în trecut, măsură pentru care ulterior România a intrat în procedură de infringement de la Comisia Europeană.

Singura modificare din proiectul de HG, cerută de transportatori, care nu schimbă de fapt nimic

Singura modificare din noul proiect de HG este la articolul 2, alineatul (2), unde se precizează cum se aplică sistemul bonus-malus:

  • „Art. 2. – (1) Tarifele de primă maxime se stabilesc pentru clasa de bonus/malus B0.
  • (2) În funcție de istoricul de daună al asiguratului, asigurătorii RCA aplică clasa de bonus/malus în care se încadrează acesta, conform prevederilor Legii nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie, cu modificările și completările ulterioare, și a reglementărilor emise în aplicarea acesteia; influența clasei de bonus/malus asupra primei de asigurare se aplică și de către BAAR în cadrul procedurii de alocare a asiguraților cu risc ridicat.”

Ceea ce este diferit de versiunea anterioară este doar această prevedere: „influența clasei de bonus/malus asupra primei de asigurare se aplică și de către BAAR în cadrul procedurii de alocare a asiguraților cu risc ridicat.”

  • „Această reglementare cu BAAR am cerut-o noi (n.a COTAR) la întâlnirea cu primul-ministru (n.a miercuri, 29 martie), cu toate că este și în legea 132/2017, dar nu sunt respectate principiile de bonus-malus la nimeni, indiferent că e persoana fizica sau juridică.
  • Astăzi suntem la asigurați cu risc ridicat peste 70.000 de masini ale noastre, deși 98% sunt cu B2-B6. Dacă tariful de referință este 8800 lei azi la B0, cum ajungem să plătim 14.000-15.000 de lei la B2-B4?”, a declarat marți seara pentru HotNews.ro Vasile Ștefănescu, președintele Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR).

Cu alte cuvinte, din cauza prețurilor mari la RCA, foarte multe firme de transport sunt considerate în acest moment asigurați cu risc ridicat și multe dintre ele sunt obligate să se adreseze Biroului Asigurătorilor Auto (BAAR), ai cărui membri sunt toți asigurătorii RCA.

La fel este și cazul multor șoferi din București, care plătesc an de an prețuri mai mari la RCA, deși nu au accidente și avansează în clasa de bonus. Motivul este că asigurătorii sunt liberi să-și facă propriile prețuri RCA după diverși factori, precum vârstă, localitate, cilindree, istoric de daună etc. Așa este peste tot în Uniunea Europeană.

Asigurătorii pun prețuri mai mari la RCA pentru șoferii din București, deoarece istoricul de daună al acestora este în medie mai mare decât al altor șoferi din alte localități.

Președintele COTAR, confederație care reprezintă transportatori auto dar și service-uri auto, este foarte supărat de prețurile mari la RCA și întârzierile cu plata reparațiilor de către unii asigurători.

  • „Noi am susținut reparațiile la mașini pe banii noștri, noi am cumpărat piese, vopsitorie, am făcut mecanica, am plătit salariați, TVA, impozit pe profit și când a fost să ne luăm banii, City Insurance și Euroins n-au plătit.
  • ASF ne-a trimis la instanță. Am stat 3 ani la instanță, iar când am câștigat au dat faliment.
  • În curând intrăm și noi, dar noi n-avem noroc să ne plătească cineva împrumuturile de la bănci”, a mai precizat președintele COTAR.

Întrebarea este: se schimbă ceva dacă proiectul de HG menționează că și BAAR va aplica sistemul bonus malus în procedura de alocare a asiguraților cu risc ridicat?

Răspunsul este: Nu. Absolut nimic. La fel este și în prezent.

  • „Este o prevedere redundantă care nu schimbă nimic, ci doar repetă ceea ce era deja clar stabilit în actuala procedură de alocare a asiguraților cu risc ridicat”, a precizat pentru HotNews.ro un expert în asigurări, care a dorit să-și păstreze anonimatul.

Și acum BAAR aplică sistemul bonus-malus atunci când stabilește prima pentru asiguratul cu risc ridicat, așa cum vom explica în cele ce urmează.

Cine are prețuri mari la RCA se poate adresa BAAR. Iată procedura

În toate cazurile de mai sus, transportatori ori șoferi din București, am vorbit despre asigurați cu risc ridicat, toți aceștia fiind gestionați de Biroul Asigurătorilor Auto (BAAR).

Ce înseamnă asigurat cu risc ridicat?

  • Asiguratul cu risc ridicat este acel șofer ori acea șoferiță care la reînnoirea poliței RCA (fără decontare directă și fără alte clauze și acoperiri suplimentare) primește cel puțin 3 oferte pe 12 luni, de la asigurători RCA diferiți, ale căror prețuri totale (prima netă de asigurare + comisionul de distribuție al brokerului sau asigurătorului) sunt cu 36% mai mari decât tarifele de referință în vigoare, aferente segmentului de risc din care face fiecare parte.

BAAR explică pe site-ul propriu toată procedura prin care fiecare dintre noi putem să ne dăm seama dacă suntem asigurați cu risc ridicat, caz în care putem apela la BAAR pentru un RCA mai ieftin.

Prima de risc ridicat se calculează după formula:

  • Tariful de referință pentru vehicul X factorul N (36%) X coeficientul pentru clasa de bonus-malus în care sunteți încadrat

Exemplu de calcul:

  • Vehiculul pentru care se solicită asigurarea: autoturism; capacitate cilindrica: 1.461 cmc
  • Detinator: persoana fizica; 45 de ani
  • Clasa bonus-malus în care sunteți încadrat: B4, pentru care coeficientul de ajustare aplicat asupra primei este 80%
  • Oferte de asigurare primite, reprezentând prima de asigurare totală (fără tariful pentru decontare directa și fără prima pentru clauze și acoperiri suplimentare): 1.550 lei, 1.480 lei și 1.400 lei
  • Tariful de referință RCA afișat în 7 martie 2023 de ASF pentru persoanele cu vârste între 41-50 de ani care conduc mașini cu o capacitate cilindrică între 1401-1600 cmc este de 1.265 de lei.

Prima pentru risc ridicat = 1.265 lei (tariful de referință) X 1,36 (factorul N) X 80% = 1.376 lei.

  • Rezultă că prima pentru risc ridicat este mai mică decât primele de asigurare totale din ofertele primite, deci solicitarea se încadrează în categoria asiguraților cu risc ridicat și deținătorul poate apela la BAAR pentru alocarea unui asigurator RCA în vederea încheierii contractului de asigurare RCA.

În situația în care vă încadrați în categoria asiguraților cu risc ridsicat, BAAR calculează mai departe un preț RCA, pe care îl va recomanda și comunica asigurătorului RCA care va fi alocat asiguratului cu risc ridicat.

Sursele din industrie spun că acest preț recomandat de BAAR este respectat, chiar dacă nu este obligatoriu, iar asigurătorul care se oferă sau este ales aleatoriu de BAAR să dea acel preț recomandat o va face la nivelul stabilit de BAAR.

  • Atenție, însă! Trebuie să faceți aceste calcule și să vă hotărâți din timp. Sunt mai multe documente care trebuie prezentate, iar alocarea către un asigurător se efectuează într-un termen de 20 de zile de la solicitare, dacă este însoțită de documentația completă.

Pentru detalii citește și:

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro