Sari direct la conținut

Peste 9.200 de apeluri în trei săptămâni la Telefonul Copilului 119, la care pot fi semnalate posibile cazuri de abuz / Exemple de cazuri semnalate la 119 UPDATE

HotNews.ro
119, telefonul copilului, Foto: STS
119, telefonul copilului, Foto: STS

Peste 9.200 de apeluri s-au înregistrat la numărul unic 119, destinat semnalării cazurilor de abuz, exploatare şi neglijare a copilului, în primele săptămâni de la lansarea acestuia, în 5 ianuarie, mare parte dintre acestea fiind pentru a verifica dacă funcționează linia telefonică, precizează Guvernul într-un comunicat de presă.

  • „Echipele mobile ale DGASPC au efectuat 81 de misiuni de urgenţă în teren, 1.706 fişe de caz sunt în acest moment închise, însemnând faptul că tot atâtea situaţii de risc la adresa copiilor au fost soluţionate prin consiliere, referire către servicii de specialitate, mediere sau intervenţie în regim de urgenţă.
  • În prezent, există 1.804 cazuri în lucru (fişe deschise) la nivel naţional, adică se află în derulare anchete sociale, monitorizări, servicii de consiliere şi intervenţie
  • De asemenea, în aceeaşi perioadă, operatorii call-center DGASPC au efectuat 3.813 reapelări şi transferuri către specialişti – consiliere/echipe mobile pentru rezolvarea situaţiilor sesizate”, informează comunicatul de presă”.

Numărul unic 119 – Principalele probleme semnalate de copiii şi adulţi

Principalele probleme semnalate la numărul 119 în perioada 5 – 21 ianuarie vizează abuzul fizic şi emoţional, abuzul sexual, neglijarea, bullying şi cerşetorie.

La acestea se adaugă o serie de sesizări sau solicitări de informaţii în legătură cu diferite drepturi ale copiilor: tutela, eliberarea actelor de identitate, dreptul la pensie alimentară, alocaţie etc.

Exemple de situaţii de risc din care au fost salvaţi copiii

Guvernul face publice câteve exemple de situații semnalate la 119 în această perioadă:

  • „Adolescentă de 14 ani a apelat nr. 119 solicitând o măsură de protecţie urmare a faptului că este agresată fizic de către fratele său. Mama fetei este la muncă în străinătate, aceasta aflându-se în grija concubinului mamei. Echipa mobilă a intervenit în regim de urgenţă, confirmat spusele fetei şi a dispus plasamentul în regim de urgenţă într-o unitate rezidenţială, măsura fiind revocată după 4 zile deoarece în urma contactării mamei, aceasta a revenit în ţară şi a preluat minora.
  • S-a semnalat situaţia unui copil în vârstă de 12 ani care în timpul orelor şcolare a fost depistat de un cadru didactic având asupra sa o lamă, cu intenţia de a-şi provoca răni. Operatorul call-center a recomandat şi îndrumat apelantul şi personalul şcolii pentru securizarea minorului până la deplasarea echipei mobile. Se efectuează anchetă socială, consilierea copilului şi a familiei şi este monitorizat cazul.
  • Adolescentă de 15 ani a avut o relaţie cu un tânăr major. Acest tânăr a determinat-o să îi trimite fotografii şi a ameninţat-o că distribuie fotografiile pe reţelele de socializare dacă nu continuă relaţia. Fata s-a opus solicitării tânărului, iar acesta a trimis fotografiile unor membrii din familie şi a continuat să o ameninţe. Apelul la 119 a fost făcut de o rudă. A fost sesizată poliţia, a fost contactată minora, s-a întocmit dosar penal, minora beneficiază de consiliere psihologică şi monitorizare.
  • Copil agresat fizic în cadrul şcolii de către director. Cazul a fost semnalat de o profesoară care a asistat la eveniment. Echipa mobilă s-a deplasat în regim de urgenţă, a fost realizată evaluare iniţială (copilul necesită consiliere psihologică, evaluare privind posibila încadrarea într-un grad de handicap etc.) şi cazul a fost referit către serviciile de specialitate, urmând a fi luate măsuri legale cu privire la fapta directorului.”

Când sunăm la 119

În comunicatul transmis, Guvernul amintește formele de abuz sau neglijență prin care ar putea trece copiii și pentru care pot cere ajutorul la 119:

  • Abuzul fizic poate fi orice act de violenţă (accidental sau intenţionat) care are ca rezultat rănirea unui copil. Acestea pot include lovirea cu pumnii, loviturile cu picioarele, scuturarea, înjunghierea, aruncarea, muşcarea, sufocarea, arderea sau lovirea (cu palma sau un obiect, cum ar fi o curea).
  • Abuzul emoţional este categoria cel mai dificil de definit şi, din păcate, cel mai dificil tip de abuz de investigat. Exemplele includ critici dure, injurii sau comentarii derogatorii, ruşinarea copilului, ameninţări, expunerea copiilor la violenţă domestică.
  • Abuzul sexual poate include atingerea inadecvată, a fi forţat să facă sex sau să se angajeze în acte sexuale, a fi forţat să vizioneze materiale pornografice, a fi forţat să se prostitueze sau ca cineva să se expună în faţa unui copil.
  • Neglijarea reprezintă o formă de abuz şi presupune neasigurarea nevoilor de bază ale vieţii, inclusiv hrană/apă, îmbrăcăminte adecvată, un adăpost adecvat sau o supraveghere adecvată. A nu primi îngrijiri medicale sau a nu fi dus la şcoală poate fi, de asemenea, clasificat drept neglijare.

Ce trebuie să știm despre numărul unic 119

La nivelul fiecărui judeţ, în Direcţiile Generale de Asistenţă Socială şi Protecţie a Copilului există un birou de operatori call-center, care funcţionează în regim de permanenţă. Peste 100 de specialişti (psihologi, asistenţi sociali) fac parte din echipele mobile de intervenţie, iar apelurile telefonice beneficiază de localizare, identificare şi înregistrare, potrivit Guvernului.

Softul pus la dispoziţie de STS permite monitorizarea în timp real a activităţii operatorilor şi a modalităţilor de soluţionare a cazurilor.

Numărul 119 este destinat semnalării cazurilor de abuz, exploatare, neglijare copilului şi este parte integrantă din Programul Naţional de Suport al Guvernului pentru copiii, în contextul pandemiei de Covid 19 – DIN GRIJĂ PENTRU COPII, adoptat prin OUG. Nr. 105/2021.

Coordonatorul Programului „Din Grijă pentru Copii” este Mădăina Turza, consilierul de stat la cancelaria Prim-ministrului.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro