Sari direct la conținut

RCS&RDS are 44% din piata furnizorilor de internet, Romtelecom detine 23%, iar factura medie lunara pentru conexiunile fixe este 41 lei – studiu Gallup

HotNews.ro
Ierarhia cotelor de piata ale furnizorilor de internet, Foto: Gallup
Ierarhia cotelor de piata ale furnizorilor de internet, Foto: Gallup

RCS&RDS detine 44% din piata furnizoruilor de internet, urmata de Clicknet – Romtelecom, cu 23% si UPC, cu 11%, arata un studiu Gallup realizat in randul a peste 5.000 de persoane din mediul urban si rural. Studiul mai arata ca circa 40 de lei este valoarea medie a facturii lunare, atat la internetul fix, cat si la cel mobil. Studiul detaliat arata de ce unii vor sa-si schimbe furnizorul de internet si la ce companie vor sa treaca si trateaza teme precum profilul utilizatorului, satisfactia fata de servicii si comportamentul online.

Metodologie

Studiul a fost facut in randul a 5.963 de persoane in varsta de peste 16 ani, din care 1.261 persoane (subesantion luat ca etalon la majoritatea raspunsurilor) sunt utilizatori de internet. Esantionul de utilizatori de servicii de acces la Internet este reprezentativ pentru gospodariile din Romania in care se utilizeaza servicii de acces la Internet, cu o eroare limita de ᅡ 2,8% la un nivel de garantare a rezultatelor de 95%. Interviurile au fost facute fata in fata cu respondentii la domiciuliul acestora, chestionarele fiind administrate in perioada 5 martie – 6 aprilie. Tocmai de aceea, trebuie precizat ca unele lucruri in piata s-au schimbat de atunci, dat fiind ca a trecut un an. Circa 2.700 dintre cei intrebati locuiesc in mediul rural, ceea ce face ca studiul sa fie mai interesant ca multe altele care iau in calcul doar mediul urban. In Romania sunt circa 7,3 milioane de gospodarii.

Dotarea gospodariilor cu calculatoare

Dotarea gospodariilor romanesti cu calculatoare continua sa ramana deficitara: in 48% din totalul acestora nu exista calculator, iar in 40% dintre acestea exista in dotare un desktop PC. Mobilitatea nu constituie un element de referinta pentru dotarea gospodariilor romanesti: numai 12% dintre acestea detin un laptop/minilaptop, in 7% coexistand sisteme desktop si laptop-uri/minilaptop-uri.

Profilul demografic al gospodariilor care au in dotare un desktop PC indica faptul ca majoritatea acestora sunt localizate in mediul urban (cu o penetrare de 49%), respectiv in regiunile Vest (52%) si Bucuresti (51%). Mediul rural (29%) si regiunile Sud (31%), Sud-Vest (34%) si Nord-Est (36%) sunt caracterizate de o penetrare deficitara a sistemelor desktop. Sistemele desktop sunt mai prezente in gospodariile in care venitul mediu pe persoana este mai mare de 800 de lei.

Profilul demografic al gospodariilor care au in dotare un laptop/minilaptop indica faptul ca majoritatea acestora sunt localizate in mediul urban (cu o penetrare de 7%), respectiv in regiunile Nord-Vest (8%), Centru (7%) si Bucuresti (7%). Mediul rural (3%) si regiunile Sud (3%) si Vest (4%) sunt caracterizate de o penetrare mai deficitara a sistemelor portabile. Laptopurile/ minilaptopurile sunt mai prezente in gospodariile in care venitul mediu pe persoana este mai mare de 800 de lei.

Profilul utilizatorului de internet

Aproape jumatate dintre respondenti (47%) nu au utilizat niciodata internetul, in timp ce majoritatea consistenta a celor care au utilizat internetul au facut-o recent, in ultimele trei luni (47%). Profilul demografic al utilizatorului recent de internet arata ca acesta este bucurestean (69%) sau provine preponderent din mediul urban (66%) al regiunilor de dezvoltare Centru (53%), Vest (51%) si Nord-Vest (51%), este foarte tanar (16-34 ani, 76%) sau tanar (35-54 ani, 56%), are o educatie superioara (88%), eventual medie (51%) si provine din gospodarii cu un venit mediu pe persoana de peste 800 de lei (69%).

Prin comparatie, profilul demografic al non-utilizatorului de internet arata ca acesta provine preponderent din mediul rural (68%) al regiunilor de dezvoltare Sud (57%), Sud-Vest (56%) si Nord-Est (50%), este mai degraba varstnic (peste 55 de ani, 81%), are o educatie mai degraba primara (maximum 10 clase absolvite, 81%) si provine din gospodarii cu un venit mediu pe persoana sub 400 de lei (65%) sau intre 401 si 800 de lei (49%).

Principalul loc de accesare a internetului este acasa (42%), locul de munca sau scoala (16%) reprezentand locatia secundara mentionata de catre respondenti. Telefonul mobil/laptopul si internet cafe-urile constituie modalitati periferice de accesare a internetului (3%).

Tipuri de conexiuni si principalii furnizori

Majoritatea gospodariilor romanesti (56%) nu dispune de acces la internet in timp ce, dintre cele care beneficiaza de acces, cele mai multe (39%) folosesc reteaua de telefonie fixa. Utilizarea accesului mobil (2%) si a accesului combinat, fix-mobil (3%), ocupa pozitii de nisa din acest punct de vedere. Gospodariile in care accesul la internet este realizat prin intermediul retelelor fixe provin mai ales din Bucuresti (68%) si din mediul urban (61%) al regiunilor de dezvoltare Vest (50%), Nord-Vest si Centru (46%) si au un venit mediu pe persoana de peste 800 de lei (60%).

In majoritatea gospodariilor romanesti (93%), exista o singura conexiune la internet, ponderea gospodariilor cu doua sau mai multe conexiuni fiind specifica unui segment de nisa (7%). Circa 95% dintre gospodariile romanesti dispun de o conexiune internet la puncte fixe. Majoritatea conexiunilor fixe sunt realizate prin cablu (coaxial sau UTP/FTP, 46%), fibra optica (FTTH, 25%) sau DSL (20%), in timp ce, in cazul conexiunilor mobile, disponibile in 12% dintre gospodarii, exista un relativ echilibru intre accesul prin card/USB (7%) si accesul prin telefonul mobil (5%).

Principalii furnizori de Internet pentru conexiunile fixe sau mobile existente in gospodariile romanesti sunt RCS&RDS (44%), Clicknet-Romtelecom (23%) si UPC (11%). Operatorii mobili Orange (5%) si Vodafone (4%) ocupa pozitii periferice, existand numerosi furnizori care detin o pondere de sub 1%.

Principalii furnizori de Internet pentru conexiunile fixe sunt RCS&RDS (45%), Clicknet-Romtelecom (24%) si UPC (12%), in timp ce conexiunile mobile sunt furnizate preponderent de Orange (45%), Vodafone (33%), Zapp (6%) si RCS&RDS (5%).

RCS&RDS este principalul furnizor de conexiuni Internet atat prin cablu coaxial sau UTP/FTP (53%) cat si prin fibra optica (FTTH, 75%), fiind secondat, in cazul ambelor tipuri de conexiuni, la mare distanta, de UPC (22%, respectiv 4%).

Clicknet-Romtelecom este principalul furnizor de conexiuni Internet, atat prin DSL (98%) cat si prin dial-up/ISDN (81%), restul furnizorilor prezenti pe piata ocupand pozitii nesemnificative.

Principalii furnizori de Internet pentru conexiunile mobile sunt Orange si Vodafone, cei doi operatori de telefonie mobila asigurand accesul la Internet pentru trei-sferturi din totalul gospodariilor romanesti. Conexiunile prin card/USB sunt furnizate de Orange (39%), Vodafone (36%), urmate la mare distanta de Zapp (7%), RCS&RDS (6%) si Clicknet-Romtelecom (5%). Conexiunile prin telefonul mobil sunt furnizate de Orange (51%), Vodafone (26%), urmate la mare distanta de Zapp (4%), Cosmote (4%) si RCS & RDS (3%).

Pachete de servicii si diverse abonamente

RCS&RDS este principalul furnizor de pachete de servicii: jumatate din gospodariile care folosesc mai multe servicii de la un furnizor primesc aceste servicii de la RCS&RDS, 35% de la Romtelecom si 8% de la UPC. Daca luam in considerare doar pachetele pentru care se primeste o singura factura cu un singur pret, cota detinuta de RCS&RDS este chiar mai mare: 65%.

Abonamentul lunar este modalitatea folosita de 96% dintre gospodariile romanesti pentru a plati accesul la Internet prin conexiuni fixe. Plata in functie de trafic sau de timpul petrecut online reprezinta o modalitate nesemnificativa, nefiind utilizata deloc in cazul conexiunii prin fibra optica (FTTH).

Aproape jumatate dintre respondenti nu au putut indica viteza maxima de transfer a conexiunilor fixe de acces la Internet utilizate in gospodariile lor. Pentru 42% dintre gospodariile ai caror respondenti au indicat viteza maxima de transfer, aceasta cuprinsa intre 1 si 5 Mbps, in timp ce pentru alte 31 %, viteza mentionata a fost intre 5 si 15 Mbps. Aceste viteze se regasesc, cu variatiuni mai putin semnificative, la nivelul tuturor tipurilor de conexiuni fixe (cablu ¬ coaxial sau UTP/FTP, fibra optica/FTTH sau DSL).

Cele mai multe gospodarii (31%) platesc intr-o luna obisnuita, pentru conexiunea fixa de acces la Internet, pana la 30 lei (inclusiv TVA). 22% dintre acestea, cu variatiuni mai putin semnificative in functie de tipul de conexiune (cablu – coaxial sau UTP/FTP, fibra optica/FTTH sau DSL), platesc facturi lunare mai mari de 30 lei (inclusiv TVA). Valoarea medie a unei facturi lunare pentru accesul la Internet prin conexiune fixa este de 40,90 lei, aceasta fluctuand, in functie de tipul de conexiune, intre 37,40 si 51,90 lei (inclusiv TVA).

Accesul la Internet prin intermediul conexiunilor mobile este realizata preponderent de pe laptop (in cazul a 42% dintre gospodarii) si desktop PC (31%), in timp ce accesul de pe telefonul mobil (inclusiv PDA) este realizat intr-un sfert dintre gospodarii. Conexiunile prin card/USB sunt folosite mai ales in cazul accesarii Internetului de pe laptop, in timp ce telefonul mobil mai este folosit si pentru conexiunile mobile realizate de pe desktop PC sau laptop.

Cele mai frecvent utilizate modalitati de plata pentru accesul la Internet prin intermediul conexiunilor mobile sunt abonamentul lunar cu trafic limitat si cu plata traficului suplimentar (utilizat de catre 31% din totalul gospodariilor romanesti) si abonamentul lunar cu trafic initial limitat si cu scaderea vitezei maxime de transfer pentru traficul suplimentar (20%). Abonamentele cu trafic nelimitat sunt cele mai putin folosite in gospodariile romanesti (7%).

Diferentele intre aceste modalitati de plata sunt mai putin semnificative, remarcabila fiind ponderea mai importanta care revine platii in functie de traficul/timpul navigat specifica accesului la Internet de pe telefonul mobil.

40 de lei (inclusiv TVA) pare sa fie valoarea media a facturii la internet mobil platite intr-o luna obisnuita de catre gospodariile romanesti: 18% dintre acestea platesc lunar intre 31-40 RON, iar 20% intre 41-50 RON. Valoarea medie a facturii lunare este de 42,40 lei (inclusiv TVA). Facturile lunare tind sa fie mai mari in cazul conexiunilor mobile prin card/USB, ajungand la 46,70 lei, respectiv tind sa scada in cazul conexiunilor prin telefonul mobil, la 35,60 lei (inclusiv TVA).

Gradul de satisfactie fata de serviciile oferite

Majoritatea respondentilor (52%) este multumita sau foarte multumita de numarul furnizorilor de servicii de acces la internet aflati in aria in care locuiesc, iar 48% sunt multumiti sau foarte multumiti de diversitatea ofertelor furnizorilor de servicii de acces la internet aflati in aria in care locuiesc. Majoritatea respondentilor (57%) este multumita sau foarte multumita de calitatea serviciilor de acces la internet oferite de furnizorii aflati in aria in care locuiesc, iar 49% sunt multumiti sau foarte multumiti de tarifele practicate de catre furnizorii de servicii de acces la internet aflati in aria in care locuiesc.

Criterii de alegere a serviciului de acces

Cele mai importante criterii considerate de catre respondenti in alegerea unui serviciu de acces la Internet prin intermediul unei conexiuni fixe prin DSL sunt pretul abonamentului (mentionat de catre 76% dintre acestia), costurile instalarii (72%), calitatea serviciilor de asistenta tehnica si durata interventiei in cazul problemelor tehnice (70%). Importanta semnificativa au si pretul total al pachetului de servicii (68%) si calitatea serviciilor de asistenta tehnica si durata interventiei in cazul problemelor tehnice (68%). Cele mai importante criterii considerate de catre respondenti in alegerea unui serviciu de acces la Internet prin intermediul unei conexiuni fixe prin cablu sunt pretul abonamentului (mentionat de catre 79% dintre acestia), costurile instalarii (71%), viteza de transfer maxima/largimea de banda (68%) si timpul de asteptare pentru instalare (66%). Importanta semnificativa au si viteza reala de transfer si nu cea stipulata in contract (65%) si pretul total al pachetului de servicii (64%).

Cele mai importante criterii considerate de catre respondenti in alegerea unui serviciu de acces la Internet prin intermediul unei conexiuni fixe prin fibra optica sunt pretul abonamentului (mentionat de catre 76% dintre acestia), costurile instalarii (72%), timpul de asteptare pentru instalare (71%) si viteza de transfer maxima/largimea de banda (70%). Importanta semnificativa au si pretul total al pachetului de servicii (67%) sau tehnologia utilizata (68%) si calitatea serviciilor de asistenta tehnica si durata interventiei in cazul problemelor tehnice (68%).

Cele mai importante criterii considerate de catre respondenti in alegerea unui serviciu de acces la Internet prin intermediul telefonului mobil sunt mobilitatea – disponibilitatea serviciului in mai multe locatii, nu numai acasa (mentionata de catre 67% dintre acestia), pretul abonamentului (67%) si timpul de asteptare pentru instalare (67%).

Obiceiuri de utilizare

Jumatate dintre respondenti (49%) acceseaza Internetul mai mult de zece de ore pe saptamana iar cealalta jumatate (48%) sub zece ore saptamanal. Utilizatorii de servicii de acces prin conexiuni fixe navigheaza pe Internet in exact aceleasi proportii, in timp ce doar mai putin de un sfert (22%) dintre utilizatorii de servicii de acces mobil la Internet navigheaza mai mult de 10 ore saptamanal, 71% dintre acestia din urma navigand mai putin de 10 ore pe saptamana. Mai bine de doua treimi (68%) dintre utilizatorii care acceseaza Internetul folosind atat conexiuni fixe cat si comexiuni mobile navigheaza mai mult de 10 ore saptamanal.

Principalele scopuri/activitati pentru care respondentii au folosit Internetul in ultimele trei luni au fost primirea si trimiterea e-mailurilor (mentionat de 83% dintre respondenti), citirea stirilor si informarea pentru a fi la curent cu diverse evenimente (altele decat cele necesare la locul de munca sau la scoala (80%) si obtinerea informatiilor necesare la locul de munca sau la scoala (68%). Descarcarea de jocuri, muzica, filme sau software, comunicarea prin (web) chat sau jocurile online sunt alte activitati realizate de catre aproape jumatate dintre respondenti.

De ce nu schimba furnizorul

Majoritatea respondentilor (67%) este multumita de conexiunea actuala sau de furnizorul actual de servicii de acces la Internet si nu l-a schimbat. Existenta unui pachet de servicii (15%) sau comoditatea (14%) sunt alte motive mai relevante pentru care respondentii nu si-au schimbat furnizorul de servicii de acces la Internet.

Cea mai importanta diferenta intre respondentii urbani si cei rurali in ceea ce priveste motivele de pastrare a furnizorului actual de servicii de acces la Internet este aceea ca, in mediul rural, respondentii nu aveau alta optiune (28%). Majoritatea zdrobitoare a respondentilor (88%) nu intentioneaza sa renunte la conexiunea sau conexiunile de Internet actuale in urmatoarele 12 luni.

De ce vor sa-l schimbe

Majoritatea consistenta (72%) a respondentilor care intentioneaza sa renunte, in urmatoarele 12 luni, la o conexiune Internet doresc sa abandoneze accesul la Internet prin DSL, retea de cartier sau de la un furnizor de servicii de transmisie programe TV prin cablu. Principalii furnizori de servicii de acces la Internet la care respondentii intentioneaza sa renunte in urmatoarele 12 luni sunt Clicknet-Romtelecom (mentionat de catre 32% dintre respondenti), RCS & RDS (17%) si UPC (14%).

La ce furnizori ar vrea sa renunte

La ce furnizori ar vrea sa renunte

Foto: Gallup

Principalele motive pentru care respondentii intentioneaza sa renunte la actualii furnizori de servicii de acces la Internet in urmatoarele 12 luni sunt viteza de transfer insuficienta pentru nevoile acestora (mentionat de catre 41% dintre respondenti) si tarifele mari comparativ cu calitatea oferita si cu celelalte oferte existente pe piata (38%). Alte motive relevante in acest sens sunt instabilitatea conexiunii (31%) si existenta unor furnizori care ofera pachete de servicii mai avantajoase (27%). Doar 39% dintre respondentii care intentioneaza sa achizitioneze o alta conexiune de acces la Internet in urmatoarele 12 luni s-au hotarat asupra furnizorului, preferat fiind RCS & RDS (indicat de catre 57% dintre cei deja decisi asupra acestui aspect).

Jumatate dintre respondentii care intentioneaza sa achizitioneze o alta conexiune de acces la Internet in urmatoarele 12 luni nu s-au hotarat asupra noii viteze maxime de transfer dorite. Doua treimi dintre cei care au decis asupra acestui aspect isi doresc o viteza de transfer de cel putin 5 Mbps, jumatate dintre acestia asteptandu-se la o viteza de cel putin 15 Mbps.

Profilul demografic al utilizatorilor de internet

Majoritatea utilizatorilor de Internet (90%) provin din mediul urban. Ponderea utilizatorilor de Internet din mediul rural este mai mare (19%) in cazul respondentilor care folosesc conexiuni la puncte mobile. Utilizatorii Internet sunt relativ uniform distribuiti intre regiunile de dezvoltare, Bucurestiul (15%) si Nord-Estul (15%) detinand ponderi relativ mai mari. Situatia este similara si din punct de vedere al tipului de conexiune, cu plusuri ale ponderilor celor doua regiuni mentionate in cazul conexiunilor mobile.

Majoritatea utilizatorilor de Internet (50%) fac parte din categoria de varsta 16-34 ani, tendinta specifica si utilizatorilor care folosesc conexiuni fixe. Utilizatorii Internet care folosesc conexiuni mobile tind sa aiba o varsta medie mai tanara. Majoritatea utilizatorilor de Internet (52%) au studii medii, urmatorul segment important fiind cel al utilizatorilor cu studii superioare (32%). Proportiile se regasesc aproape identic in cazul utilizatorilor care folosesc conexiuni fixe, in timp ce utilizatorii Internet care folosesc conexiuni mobile au o educatie superioara intr-o pondere mai mare.

De ce nu au internet

Principalul motiv pentru care nu sunt folosite serviciile de acces la Internet in gospodarie este lipsa nevoii (64%). Alte motive mentionate, de catre un numar semnificativ mai mic de respondenti, sunt utilizarea prea scumpa a serviciului (9%) sau costurile de instalare prea mari (6%). Nu exista o diferenta semnificativa intre gospodariile urbane si cele rurale din punct de vedere al principalului motiv pentru care nu sunt folosite serviciile de acces la Internet, acesta fiind tot lipsa nevoii, secondat de utilizarea prea scumpa si costurile de instalare prea mari. In cele mai multe dintre gospodariile in care nu mai exista acces la Internet pentru ca s-a renuntat la acesta in ultimele 12 luni, motivele principale de renuntare au fost disparitia nevoii de acces, costurile prea mari sau defectarea calculatorului.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro