Sari direct la conținut

Creierele romanesti incep sa fie cautate la ele acasa

HotNews.ro

Se contureaza tot mai pregnant o noua tendinta pe piata muncii din tara noastra. Dupa ce ani de zile marile companii au venit in Romania pentru a-si muta sau deschide unitati de productie, acum a venit vremea centrelor de suport tehnic, a departamentelor de “intelligence services”.

Nume grele ca Microsoft, Renault, IBM si, mai nou, Ericsson au creat, sau sunt punctul de a crea, centre de suport global pe teritoriul tarii noastre.

Putem spune astfel ca firmele straine sunt tot mai interesate de personalul romanesc cu studii inalte, nu doar de cel fara studii superioare sau de mana de lucru necalificata. Trei sunt cauzele majore ale acestui fapt: taxele inca mici, forta de munca ieftina, dar si acoperirea geografica a acestor centre de suport tehnic.

Primii pasi au fost facuti timid in urma cu mai multi ani, dar de abia acum putem vorbi de o tendinta in adevaratul sens al cuvantului. In mod cert, integrarea in Uniunea Europeana a reprezentat cel mai important atu in concretizarea acestui trend.

Exodul creierelor catre interior

Ceea ce conduce la o strategie foarte desteapta si rentabila din partea companiilor straine: decat sa dea salarii mai mari emigrantilor cu studii inalte, mai bine vin firmele in tara acestor emigranti, le dau si salarii mai mici si isi extind si pietele de desfacere. In acest sens, putem vorbi despre un “exod al creierelor” catre interiorul tarii.

Romanii cu studii inalte nu mai pleaca la companii din afara, ci se orienteaza catre companii de acelasi gen, dar care vin ele in tara. Iar urmatoarele doua exemple sunt mai mult decat elocvente: Microsoft si Ericsson.

Centrul de suport global

La sfarsitul saptamanii trecute, compania Ericsson a anuntat ca va deschide in Romania un centru de suport global. Premierul Calin-Popescu Tariceanu s-a intalnit vineri, 9 februarie, la Palatul Victora cu reprezentantii grupului Ericsson, unde s-a discutat exact despre posibilitatea deschiderii unui astfel de centru de suport global de catre grupul suedez.

Ericsson este, de altfel, cel mai mare producator de echipamente pentru telecomunicatii la nivel mondial.

Iar acest anunt vine la mai putin de doua saptamani dupa ce Bill Gates a inaugurat la Bucuresti Centrul de Suport Tehnic al Microsoft. Centrul va oferi servicii si suport tehnic clientilor Microsoft din Europa, Orientul Mijlociu si Africa si se preconizeaza a fi operational in primul trimestru al anului 2007.

Recent, si Renault a anuntat ca doreste sa investeasca in realizarea unui centru de suport tehnic in Romania. Si sa speram ca lista va continua.

Next level: companii mari cu sediul central in Romania?

Una dintre miscarile extrem de indraznete pe plan global in industria IT s-a realizat in octombrie 2006. Atunci, IBM a luat decizia de a-si muta sediului central al departamentului de achizitii globale de la New York la Shenzen, China.

Miscarea gigantului pietei IT a urmat una dintre tendintele incontestabile ale pietei: impunerea Chinei drept cea mai mare piata emergenta in acest sector.

Chiar daca piata romaneasca este incomparabila cu cea chineza, Bucurestiul incepe sa fie vazut drept unul dintre importantele centre regionale. Si-atunci, este oare posibil sa vedem mari companii care-si delocalizeaza in Romania departamente intregi? Viitorul este deschis.

Mai ales daca avem in vedere politica relativ relaxata in ceea ce priveste acordarea de facilitati investitorilor strategici, o politica de care companii precum Renault (acum) sau Daewoo (cu ani in urma) au profitat cat se poate de mult.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro