Sari direct la conținut

Agentia de Integritate are carente majore

HotNews.ro

Trei organizatii civice cunoscute pentru expertiza lor in domeniul combaterii coruptiei critica miercuri actualul proiect de lege privind infiintarea Agentiei Nationale de Integritate.

In opinia lor, proiectul are concepte nedefinite sau formulari vagi, ce vin in contradictie cu standardele CEDO iar, in plus, Agentia s-ar afla in afara oricarui control, deoarece nu exista nici o procedura de evaluare a activitatii sale.

Fundatia pentru o Societate Deschisa, Transparency International Romania si Centrul de Resurse Juridice sustin necesitatea unei legi care sa asigure un control consecvent si eficient privind declaratiile de avere, conflictele de interese si situatiile de incompatibilitate dar cred ca proiectul de lege elaborat de Ministerul Justitiei, prin care se reglementeaza aceste domenii si se infiinteaza Agentia Nationala de Integritate are unele carente majore.

“In prezentul proiect al MJ, conflictele de interese sunt ca si anulate in sfera sanctionarii administrative, pentru ca se face trimitere la incriminarea penala, care este generala, si numai daca parchetul va dispune neinceperea urmaririi penale, Agentia Nationala de Integritate va relua cercetarea administrativa pentru „restul” formelor de conflict de interese, fiind neclar in

ce anume va consta acest „rest”, se arata intr-un comunicat ce reprezinta punctul de vedere al organizatiilo.

Pe de alta parte, multe texte contin concepte nedefinite sau formulari vagi, ceea ce face ca proiectul sa fie in contradictie cu solicitarile si intreaga jurisprudenta CEDO conform careia legea trebuie sa fie „clara si predictibila”.

In comunicat se mai arata ca actul normativ contine o serie de confuzii procedurale intre procedura contenciosului administrativ, cea fiscala, procedura civila, impletite cu elemente de procedura penala, amalgam care va face ca legea sa fie inaplicabila si deci ineficienta.

“Ne exprimam temera ca judecatorii, care vor avea o reala dificultate sa decida porcedura de urmat, vor fi eternii acari pauni”, spun organizatiile.

Proiectul elaborat de Ministerul Justitiei adauga la insasi Constitutia Romaniei, dand ANI competenta de emitere a deciziei privind incompatibilitatea Presedintelui ca procedura de sesizare a Parlamentului pentru aplicarea unei sanctiunii disciplinare!

Pentru magistrati, si numai pentru ei, legea este si mai drastica prevazand ca, in cazul indepartarii din magistratura pe motive de incompatibilitate, acestia au interdictie de a exercita orice functii de specialitate juridica timp de 3 ani, ceea ce reprezinta o grava incalcare a drepturilor omului, magistrati fiind pusi in situatia de a face, eventual, munci necalificate.

Conform organizatiilor, exista mai multe prevederi care constituie grave incalcari ale dreptului la aparare al persoanei, implicit al articolului 6 din Conventia europeana a drepturilor omului.

Nu in ultimul rind, nu exista nici o prevedere care sa se refere la expertiza si experienta pe care trebuie sa o aiba personalul ANI, desi inspectorii acestei institutii au un rol foarte important in combaterea coruptiei.

De altfel, nu se prevede nici o procedura de selectie a acestora, cu exceptia primilor 25 care vor fi detasati (nu se stie pe ce criterii) de la citeva ministere si agentii.

“Este interesant de semnalat ca primul Presedinte al Agentiei va fi obligat sa lucreze cu oameni la selectarea carora nu va avea nici un cuvint de spus, procedura de selectie a presedintelui efectuandu-se dupa ce ANI va avea deja staff functional”, spun organizatiile.

O alta critica este adusa faptului ca nu exista nici o procedura de evaluare a activitatii Agentiei, auditul extern prevazut de proiect referindu-se strict la evaluarea calitatii managementul.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro