Sari direct la conținut

Mezzo-soprana Viorica Cortez sustine un master-class de canto la ONB

HotNews.ro

In perioada 10-16 decembrie 2008, la Opera Nationala Bucuresti (ONB), se desfasoara cursurile de maiestrie artistica, sustinute de mezzo-soprana Viorica Cortez. Cursurile sunt organizate de Studioul Experimental de Opera si Balet „Ludovic Spiess” (SEOB) si vor avea loc zilnic, intre orele 14:00 si 18:00, in Foaierul galben al ONB. La acest master-class vor participa 21 de artisti lirici, majoritatea angajati ai institutiei organizatoare, dar si ai Operei Nationale Romane Iasi, precum si studenti ai Universitatii Nationale de Muzica din Bucuresti.

Vocea inconfundabila, temperamentul scenic, vastitatea repertoriului de opera si vocal-simfonic contureaza cariera unica a mezzo-sopranei Viorica Cortez, desfasurata pe toate marile scene ale lumii. Sergio Segalini a numit-o “Diva assoluta”, iar in anii ’70, critica muzicala franceza o saluta pe “Carmen a secolului” pe prima pagina a ziarelor. Anul 1964 a insemnat pentru Viorica Cortez castigarea Marelui Premiu de la Toulouse si debutul unei cariere artistice de exceptie, care a inceput cu rolul Dalilei. Au urmat Carmen, Eboli, Amneris, Azucena, Charlotte intr-o suita de debuturi rapide, aceste roluri constituind, totodata, pilonii principali ai carierei sale. Cele mai importante teatre lirice au invitat-o apoi sa cante alaturi de cei mai mari interpreti ai momentului: Luciano Pavarotti, Placido Domingo, Monserrat Caballé, Franco Corelli, José Carreras, Mirela Freni, Giuseppe di Stefano, Mario del Monaco, Alfredo Kraus. “De indata ce rolul Carmen i-a fost incredintat, la Covent Garden s-a facut auzita una dintre cele mai mari si mai frumoase voci de mezzo-soprana din a doua jumatate a secolului XX” (Répertoire Opéra). Prezenta sa a devenit o permanenta in teatre lirice ca Metropolitan Opera din New York, Teatro alla Scala din Milano, Teatrul Capitol din Toulouse, Teatro San Carlo din Napoli, Gran Teatre del Liceo din Barcelona, Staatsoper din Viena, Opéra Garnier din Paris.

Viorica Cortez a lucrat cu cei mai importanti regizori, printre care Franco Zeffirelli, Luchino Visconti, Pier Luigi Pizzi, Margherita Wallmann, Joseph Losey si cu cei mai mari dirijori ca Jean-Claude Casadesus, Riccardo Chailly, Claudio Abbado, Georges Prêtre, Seiji Ozawa, Alain Lombard, Zubin Mehta, Riccardo Muti.

Inca de la mijlocul anilor ‘80, Viorica Cortez, constienta de statutul sau de artista ajunsa la maturitate, a inceput sa se indrepte spre un alt repertoriu, continuand sa debuteze intr-o serie de roluri care constituie baza carierei sale din prezent: La Cieca din La Gioconda de Amilcare Ponchielli, Madame Flora din Medium de Gian Carlo Menotti, Zia Principessa din Suor Angelica de Giacomo Puccini, Marchiza de Berkenfield in La fille du régiment de Gaetano Donizetti, Madame de Croissy in Dialogues des Carmélites de Francis Poulenc, Mrs. Quickly in Falstaff de Giuseppe Verdi, Contesa in Dama de pica de Piotr Ilici Ceaikovski, Buryjovka in Jenůfa de Leoš Janáček. Toate aceste roluri, in majoritate roluri de compozitie, ii pun in valoare atat talentul actoricesc, cat si frumusetea vocii. In 2009, va interpreta personajul principal intr-o opera de Valentin Villenave, ce va avea premiera la Montpellier.

Acest repertoriu bogat si variat ca stil este reprezentativ penstru o cantareata a carei zestre artistica reuneste perfectiunea tehnica, inteligenta interpretativa si un emotionant umanism.

Viorica Cortez sustine frecvent cursuri de maiestrie in Europa, avand o adevarata vocatie de dascal. Intr-un interviu recent publicat in Franta, artista declara, referindu-se la acest subiect: “A invata pe cineva este o munca in doi. Dar, fiind inca in activitate, nu pot sustine cursuri pe termen lung si le cer elevilor sa lucreze si singuri, deoarece profesorul nu poate face tot. Le recomand sa gandeasca si sa cerceteze. Eu vad rapid unde este problema si modul de a o rezolva. In pregatirea unui rol sau a unei arii pentru concurs, ii ajut sa-si poata depasi problema. Insa nu-mi place sa devina dependenti de mine. Pentru a ajunge departe, ei trebuie sa invete, inainte de toate, sa aiba incredere in ei insisi, sa conteze pe propriile forte, sa fie independenti”.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro