Sari direct la conținut

Fugar protejat de familia Leoni

Gazeta de Bistrita

In urma cu un an, directorul general de atunci al fabricii de cablaje auto Leoni din Bistrita a fost implicat intr-un accident de circulatie in localitatea Unirea.

Desi Günter Schüler poate fi considerat nevinovat pana la decizia finala si irevocabila a magistratilor, compania Leoni ar trebui sa isi asume vina de a fi incercat sa ascunda prin orice metode acest eveniment de ochii publicului.

GAZETA de Bistrita publica in exclusivitate filmul evenimentelor petrecute in dimineata zilei de 2 februarie 2004. Cetateanul german anchetat pentru lovirea unei persoane si fuga de la locul accidentului nu mai este in tara.

Günter Schüler, cetatean german, a fost numit manager general al fabricii Leoni Wiring Systems Ro in luna iulie a anului 2003. Dupa nici macar un an mandatul sau s-a incheiat brusc, fara ca firma producatoare de cabluri auto sa prezinte in vreun fel publicului motivele care au condus la aceasta decizie.

Este foarte posibil ca accidentul auto in care managerul general a fost implicat sa fi avut rolul principal in luarea acestei decizii.

Circumstantele in care s-a produs accidentul au ramas in mare parte neclare, chiar si pentru cei care au anchetat cazul, multe neavand nici astazi un raspuns sigur. Filmul evenimentelor porneste in jurul orei 6 si jumatate in dimineata zilei de 2 februarie 2004.

La acea ora, autoturismul de teren condus de Schüler, marca BMW X5, se deplasa cu viteza pe raza localitatii Unirea.

Managerul german sfideaza legea si simtul civic

Prin Bistrita inca mai circula zvonuri potrivit carora directorul nu ar fi fost singur, in masina aflandu-se si un consilier judetean. Potrivit acelorasi zvonuri, cei doi s-ar fi indreptat spre hotelul din pasul Tihuta, dar acestea nu au putut fi nici confirmate nici infirmate de catre anchetatori.

Trebuie remarcat faptul ca era luni dimineata, perioada in care managerul general ar cam fi trebuit sa doarma pentru a se putea prezenta la firma unde avea de condus o fabrica cu mii de angajati, care, potrivit primarului Moldovan face cinste comunitatii.

Ceea ce a putut fi confirmat a fost faptul ca autoturismul condus de Günter Schüler a fost implicat intr-un eveniment rutier cu urmari grave. Evenimentul rutier a avut loc in zona motelului Trifan din Unirea si a constat in lovirea unui pieton si fuga de la locul accidentului a soferului.

Trecatorul a fost lasat acolo unde a fost lovit iar masina a demarat in tromba. Lucratorii politiei rutiere a municipiului Bistrita care au ajuns la locul accidentului nu au gasit masina implicata in eveniment, ci doar placuta de inmatriculare a autovehiculului cu ajutorul careia a fost identificat si autorul.

Deplasandu-se la adresa lui Günter Schüler, politistii au avut surpriza sa constate ca acesta a refuzat in mod repetat sa deschida usa si sa se prezinte in fata lor.

Acest “joc” in care au fost angrenati politistii de catre Schüler a durat aproximativ doua ore, perioada dupa care la domiciliul directorului general si-a facut aparitia un concetatean de-al acestuia, membru in conducerea companiei.

Abia in aceste conditii Schüler a acceptat sa iasa afara din casa, sa se conformeze cererilor politistilor si sa scoata masina ascunsa in garaj.

Angajatii serviciului de politie rutiera a municipiului Bistrita l-au transportat in jurul orei 12 la spital, alaturi de ceata de avocati aparuti ca din pamant, pentru efectuarea testelor necesare pentru stabilirea alcoolemiei. La acel moment, alcoolemia masurata in aer a fost de 0.65 miligrame la mie, iar in sange a fost de 0.50 miligrame.

Importanta era oricum realizarea unei expertize retroactive care sa stabileasca cantitatea de alcool din sange la momentul accidentului. In legatura cu aceste teste, trebuie spus ca expertizele alcoolemiei au fost repetate de mai multe ori in decursul anchetei, la cererea avocatilor lui Schüler.

Cu bani si influenta, chiar si o fapta penala trece neobservata

Primele concluzii ale anchetei au fost ca Günter Schüler se face vinovat de conducere sub influenta alcoolului, vatamare corporala si parasirea locului accidentului. Pe parcursul anchetei care a durat aproape cinci luni capetele de acuzare s-au modificat.

Expertizele retroactive asupra alcoolemiei lui Schüler din momentul producerii accidentului au fost influentate de declaratiile contradictorii ale celui cercetat.

Intr-o prima faza acesta a sustinut in fata anchetatorilor ca a consumat o suta de grame de coniac in cursul noptii precedente producerii accidentului, pentru ca in cele din urma sa declare ca a consumat un pahar de o suta de grame de tuica dupa producerea evenimentului, adica in momentele in care politistii ii

bateau la usa si ii cereau sa iasa afara din locuinta. Calculele retroactive asupra alcoolemiei au aratat si valori situate intre 0.80 si 1.40 la mie, dar au aratat si ca alcoolemia ar fi putut fi zero in momentul producerii accidentului.

In cele din urma Schüler a fost scos de sub urmarire penala pentru conducerea autoturismului cu alcoolemie peste limita legala in momentul producerii accidentului. De asemenea, pe tot parcursul anchetei, Günter Schüler a sustinut ca nu a stiut faptul ca ar fi lovit pe cineva cu masina.

A fost hotarata incetarea urmaririi penale pentru infractiunea de vatamare corporala deoarece victima, careia i-a fost extirpata splina in perioada de dupa accident, s-a impacat cu autorul accidentului.

In mod sigur omul si-a cantarit bine valoarea splinei in euro, iar avocatii au fost gata sa plateasca fara a cracni. Victima accidentului, Gheorghe Titu Candale locuieste in cartierul Unirea dar acum lucreaza in Nasaud.

Din informatiile pe care am reusit sa le strangem, omul cu sanatatea subrezita ca urmare a accidentului a primit deja despagubiri de aproximativ doua mii de euro. Problema lui este ca ar mai avea de primit inca opt sute de euro, iar acum ameninta ca il va da in judecata pe Schüler daca nu primeste restul banilor.

Neamtul tot rau de punga ramane…

Codul rutier este doar un moft pentru un investitor “strategic”

In data de 19 iunie 2004 a fost declarata finalizarea urmarii penale si s-a propus trimiterea in judecata a lui Günter Schüler pentru urmatoarele infractiuni: consum de alcool dupa un eveniment rutier grav si parasirea locului accidentului.

Dosarul cu propunerea de trimitere in judecata a ajuns in cele din urma la Parchetul de pe langa Judecatoria Bistrita. De aici a luat drumul instantei. Prima infatisare din cadrul procesului a avut loc in data de 2 noiembrie 2004, iar la aceasta a participat si inculpatul.

De atunci Schüler nu a mai aparut prin salile Judecatoriei Bistrita.

Teoretic, la fiecare infatisare din proces ar trebui sa se prezinte si invinuitul Günter Schüler, dar, avand in vedere faptul ca acesta si-a parasit locul de munca, dar si Romania, este mai mult ca probabil ca vor exista destule probleme in finalizarea actiunii judecatoresti.

Daca Günter Schüler va fi gasit vinovat de catre magistrati il asteapta cel putin un an de petrecut in inchisoare.

Astfel, potrivit articolului 82 din OUG 195 din 2002, privind circulatia pe drumurile publice, consumul de alcool dupa producerea unui accident de circulatie de pe urma caruia a rezultat moartea sau vatamarea integritatii corporale ori a sanatatii uneia sau mai multor persoane, pana la testarea alcoolului in aerul expirat sau

recoltarea probelor biologice, se pedepseste cu inchisoare intre unul si cinci ani.

In acelasi timp, articolul 81 din aceeasi ordonanta de urgenta prevede ca parasirea locului accidentului de catre conducatorul oricarui vehicul angajat intr-un accident de circulatie de pe urma caruia a rezultat uciderea sau vatamarea integritatii corporale ori a sanatatii uneia sau mai

multor persoane se pedepseste cu inchisoare de la doi la sapte ani. Pozitia oficiala a conducerii fabricii Leoni din Bistrita s-a rezumat in a sublinia faptul ca Günter Schüler a demisionat din functia de manager general al fabricii si ca decizia i-a apartinut si a avut la baza motive personale.

Valoarea Leoni

Cotidianul Ziarul Financiar a prezentat producatorii germani din domeniul constructiilor de componente pentru industria auto care activeaza in principal in orasele din Transilvania si Banat. Materialul scoate in evidenta o cifra de afaceri totala a acestora situata la peste 60 de milioane de euro si un numar de 25.

000 de locuri de munca nou create. Trebuie spus ca in respectivul articol sunt prezentate laudativ principalele firme producatoare de componente auto, in vreme ce compania Leoni se incadreaza la rubrica “si altii”. Acestia sunt investitorii carora primaria Bistrita le-a vandut hectare de teren la pretul de numai 0.

5 euro pentru un metru patrat si carora le-a redus la jumatate taxa ce trebuia platita pentru autorizarea construirii fabricii de cabluri auto. In cele din urma trebuie remarcat faptul ca Leoni Wiring Systems Ro Bistrita plateste taxe foarte mari la bugetul local.

Dar acesta nu este un cadou facut bistritenilor cum par a considera unii, ci obligatia oricarui agent economic care isi desfasoara activitatea in oras.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro