Sistemul cardului de sanatate are probleme de functionare: Ce sfaturi da CNAS catre medici/UPDATE CNAS a anuntat ca problema a fost remediata si ca sistemul este complet functional
„Incepand cu ora 6.55, vineri, 18.09.2015, la sistemul de card – CEAS a aparut o defectiune. Echipa de suport lucreaza la remedierea acestei defectiuni”, anunta Casa Nationala de Asigurari de Sanatate (CNAS) pe site-ul propriu. Pana la remediere, CNAS recomanda furnizorilor de servicii medicale introducerea cardului in cititor si tastarea PIN-ul de catre asigurat, sistemul IT find pregatit sa pastreze amprenta de timp si numarul de card folosit. De la momentul repunerii in functiune a sistemului CEAS, care va fi anuntat de CNAS, serviciile efectuate si operate in aplicatie de furnizori vor trebui incarcate Platforma Informatica a Asigurarilor de Sanatate (PIAS) in limita a 72 de ore.
- Anuntul facut vineri de CNAS:
„Incepand cu ora 6.55, astazi, 18.09.2015, la sistemul de card – CEAS a aparut o defectiune. Echipa de suport lucreaza la remedierea acestei defectiuni. Pana la remediere, rugam furnizorii de servicii medicale sa procedeze dupa cum urmeaza:
– dupa introducerea cardului in cititor, se tasteaza pin-ul de catre asigurat iar sistemul este pregatit sa pastreze amprenta de timp si numarul de card folosit,
– se inregistreaza serviciul CEAS in aplicatia de furnizori,
– de la momentul ( care va fi anuntat de CNAS) repunerii in functiune a sistemului CEAS, serviciile efectuate si operate in aplicatie de furnizori vor trebui incarcate in PIAS in limita celor 72 de ore,
– toate serviciile prestate si operate in sistem incepand cu ora 6.55 pana la remedierea defectiunii se vor valida in PIAS doar pe baza amprentei de timp si numar de card”.
UPDATEAnunt CNAS: „Incepand cu ora 12:15 (18.09.2015) problema aparuta la o componenta din sistemul CEAS a fost remediata, sistemul este complet functional, iar furnizorii de servicii medicale si farmaceutice pot raporta serviciile validate cu cardul national”.
- Cat a costat sistemul cardurilor de asigurari de sanatate si cine l-a implementat
Sistemul Informatic pentru Cardul Electronic de Asigurari de Sanatate (CEAS) a fost implementat de asocierea HP Romania SRL si Novensys Corporation SRL, contract in valoare de 87.636.000 lei (fara TVA), atribuit in data de 23 aprilie 2012 de catre Imprimeria Nationala, compania nationala care a organizat licitatia.
La sfarsitul lunii aprilie 2015, cand HotNews.ro a semnalat ca sunt medici de familie care sustin ca sistemul IT al cardului national de sanatate are probleme de functionare, SIVECO Romania a facut urmatoarele precizari:
„In proiectul CEAS [cardul electronic de sanatate, n.red.], contractorul a fost consortiul format din companiile HP (lider) si Novensys (partener). SIVECO Romania a avut rolul de subcontractor, furnizand serviciile aferente utilizatorilor CNAS/CJAS (cum ar fi generarea si urmarirea listelor de posesori de carduri, validarea operatiunilor semnate cu cardul etc) si implementarea in aplicatiile locale ale medicilor si farmacistilor, distribuite de CNAS, a functionalitatilor de utilizare a cardului. Alte componente importante, cum sunt cititorul de card si Unitatea de Management a sistemului sunt gestionate de alte companii. Disfunctionalitatile semnalate in articolul dvs. nu privesc aplicatiile si serviciile furnizate de compania noastra”.
Cardul de sanatate, obligatoriu de la 1 septembrie 2015
Incepand de marti, 1 septembrie, cardul de sanatate este obligatoriu. Asiguratii care au cardul de sanatate emis si au nevoie de un serviciu medical care nu reprezinta o urgenta trebuie sa mearga la medic cu acest document. Asiguratii carora nu le-a fost emis cardul vor beneficia in continuare de servicii, dupa ce medicul va vedea in sistem ca nu le-a fost eliberat documentul, fara a avea nevoie de adeverinta de la casa de asigurari de sanatate de care apartin.
- „Atat timp cat cardul este intre Imprimerie si Posta, intre Posta si domiciliu, intre Posta si Casa mi se pare normal ca pacientul sa primeasca serviciile medicale atunci cand are nevoie de ele. Il consideram card emis in momentul in care cardul a ajuns la cetatean sau cardul, din diverse motive, s-a intors la casa de asigurari”, a explicat in 31 august, presedintele Casei Nationale de Asigurari de Sanatate (CNAS), Vasile Ciurchea, citat de Mediafax.
Pe de alta parte, sunt carduri de sanatate emise si distribuite prin Posta care insa nu au ajuns la destinatari intrucat acestia nu au fost gasiti. Acestea au fost returnate caselor de asigurari, insa titularii nu au mers sa le ridice, chiar daca, in unele cazuri, au primit si sms-uri de atentionare. Acesti asigurati nu vor primi servicii medicale din 1 septembrie, in absenta cardului.
Luni, 31 august, la casele de asigurari de sanatate se aflau aproximativ 300.000 de carduri care trebuie ridicate de asigurati. La Casa de Asigurari de Sanatate a Municipiului Bucuresti (CASMB) luni mai erau neridicate 71.926 de carduri de sanatate.