Sari direct la conținut

UPDATE DOCUMENT Legea carantinării a fost adoptată de către Parlament și merge la promulgare / Care sunt noile condiții pentru izolarea sau carantinarea unei persoane

HotNews.ro
Plenul Senatului, Foto: Hotnews
Plenul Senatului, Foto: Hotnews

​Senatori au votat joi seară, după 4 zile de dezbateri, raportul la proiectul de lege al Guvernului privind carantina și izolarea, proiect modificat substanțial de parlamentari. Cu cu 115 pentru, 8 împotrivă şi 3 abţineri legea cadru pentru instituirea unor măsuri în domeniul sănătăţii publice în situaţii de risc epidemiologic şi biologic trece de Parlament și va merge la promulgare.

Senatul este forul decizional în acest caz. După adoptare, procedura prevede ca proiectul să stea la Paralment două zile, termen pentru contestarea la CCR. După cele 2 zile, legea va fi trimisă la promulgare, la președintele Klaus Iohannis. După promulgare, legea intră în vigoare la 3 zile de la publicarea în Monitorul Oficial.

Au votat împotriva proiectului de lege senatorii: Călin Popescu Tăriceanu, Eugen Teodorovici, Emilia Arcan, Titus Corlăţean, Gabriel Leş, Nicolae Moga, Emanuel Savin şi Adrian Ţuţuianu.

S-au abţinut senatorii Ion Hadârcă, Lungu Vasile şi Teodor Meleşcanu.

După patru zile de negocieri și dezbateri aprinse, seatorii juriști au elaborat raportul și l-au votat în unanimitate. Printre modificările aduse de către Comisia Juridică din Senat se numără posibilitatea ca pacienții să conteste juridic carantinarea sau izolarea, s-au eliminat prevederile privind carantinarea bunurilor iar asimptomaticii pot sta în carantină la domiciliu după ce au fost ținuți sub monitorizare 48 de ore în spital.

UPDATE 20.10 A început votul

UPDATE 20.07 George Dircă, senator USR: Grupul USR va vota pentru această lege şi sunt sigur că toată lumea va fi de acord cu măsurile pe care le-am dispus.

UPDATE 20.02 Károly Zsolt Csaszar, senator UDMR: Proiectul legislativ a fost îmbunătăţit, în opinia noastră, de prima Cameră sesizată, iar forma adoptată de Cameră a fost discutată de Senat. Reinterăm poziţia UDMR – credem că e necesară aplicarea cu prioritate a măsurile de combatere şi răspândire a epidemiei pe zone şi judeţe. UDMR va susţine adoptarea raportului de admitere la acest proiect de lege, în forma prezentată în raport.

UPDATE 19.55 Daniel Fenechiu: „PNL salută faptul că astăzi, în Comisia juridică, după 6 zile avem un raport. Ştim că nu este o lege perfectă, ştim că această lege ne-a arătat pe parcurs o serie de imperfecţiuni. Am votat legea ştiind că există aceste imperfecţiuni, pentru că PSD a avut grijă să introducă o serie de originalităţi în lege. Acel termen de 48 de ore, posibilitatea contestării în instanţă a măsurii în primele 48 de ore, eliminarea articolului cu privire la carantinarea bunurilor sunt lucruri care în viitor ne vor da mult de furcă. una peste alta Guvernul va avea un instrument cu care să acţioneze împotriva virusului”,

UPDATE 19.45 Radu Preda, PSD: Domnule Orban, dacă ne auziţi, aţi avut la dispoziţie trei săptămâni pentru a face o lege corectă clară, care să nu lase loc de niciun abuz asupra cetăţenilor. În seara zilei de 6 iulie aţi adoptat în şedinţa de Guvern proiectul care prevedea carantinarea persoanelor. De abia pe 7 iulie aţi trimis la Parlament proiectul. Cu siguranţa indolenţa dvs a devenit politică de stat, dar asta nu e tot. Aţi trimis Parlamentului un proiect de lege care era un dezastru total. (…) Da, PSD va vota proiectul. Spunem nu, abuzurilor şi votăm pentru proiectul de lege aflat azi în dezbaterea Parlamentului.

UPDATE 19.30 Ședința de plen a început.

Comisia juridică a Senatului a votat joi seara, în unanimitate, raportul proiectului de lege privind instituirea unor măsuri în domeniul sănătăţii publice în situaţii de risc epidemiologic şi biologic.

Președintele Comisiei Juridice, Robert Cazanciuc:

  • „După un maraton de dezbateri am reușit să finalizăm raportul Comisiei juridice asupra legii carantinei. Proiectul a suferit modificări în proporție de 90%, față de forma trimisă de guvern. (…)
  • Guvernul a trimis către Parlament un proiect extrem de șubred, fără niciun fel de preocupare pentru drepturile fundamentale. Am reparat în Comisia juridică aceste nedreptăți, oferind în același timp autorităților pârghiile pentru a fi eficiente împotriva pandemiei.
  • După cum știți, am eliminat din proiect acea posibilitate ca statul să confiște bunuri sub motiv de pandemie. Am eliminat posibilitatea izolării doar pe suspiciuni. Am definit foarte clar noțiuni referitoare la ce înseamnă simptomatologia unor boli
  • Riscurile privind carantina au fost clar stabilite prin procedură- statul nu poate im pune oricând și oricând carantina unei persoane. O persoană nu poate fi izolată doar pentru o simplă suspiciune.
  • În cazul infectării ambilor părinți, statul nu poate lua copilul în grijă fără acordul lor, iar ei pot opta să îl lase în îngrijire familiei sau unor apropiați.
  • Sunt și două proceduri judiciare de contestare a acestei legi.
  • Nicio persoană în cazul căreia s-a stabilit că prezintă un risc de transmitere comunitară a unui virus nu va putea umbla nestingherită pe stradă, punându-i în pericol pe ceilalți. Prin consimțământul dat, persoana infectată își asumă să respecte anumite reguli de distanțare socială atunci când medicii apreciază că izolarea se poate face la domiciliu sau într-o altă locație.

Senatorul PNL Iuliana Scântei:

  • „Membrii comisiei au finalizat, centralizat, corectat, actualizat toate articolele, amendamentele din cuprinsul acestui raport. (…) Potrivit Regulamentului Senatului, raportul cu amendamentele admise şi respinse va fi publicat cât mai curând pe site-ul Senatului României şi, în scurt timp, vom relua şedinţa plenului Senatului pentru exercitarea votului final asupra proiectului de lege”.

Cum arată forma finală a legii carantinei. Vezi mai jos principalele amendamente:

  • carantina persoanelor – măsură de prevenire a răspândirii bolilor infectocontagioase, constând în separarea fizică a persoanelor suspecte de a fi infectate sau purtătoare ale unui agent înalt patogen, de alte persoane, în spaţii special desemnate de către autorităţi, la domiciliu sau la locaţia declarată de către persoana carantinată, stabilită prin decizie individuală motivată a direcției de sănătate publică, care va conține mențiuni cu privire la data și emitentul actului, numele și datele de identificare ale persoanei carantinate, durata măsurii și calea de atac prevăzută de lege;
  • izolarea – măsura care constă în separarea fizică a persoanelor afectate de o boală infectocontagioasă sau a persoanelor purtătoare ale agentului înalt patogen chiar dacă acestea nu prezintă semne și simptome sugestive, la domiciliu, la locația declarată de persoana izolată, într-o unitate sanitară sau la o locație alternativă atașată unității sanitare, în vederea monitorizării stării de sănătate și aplicării unui tratament, după caz, măsură instituită în scopul vindecării și reducerii gradului de contagiozitate pe baza consimțământului persoanelor sau, în lipsa acestuia, prin decizia individuală motivată a direcției de sănătate publică, care va conține mențiuni cu privire la data și emitentul actului, numele și datele de identificare ale persoanei izolate, durata măsurii și calea de atac prevăzută de lege.
  • Carantina persoanelor se instituie pe baza informațiilor științifice oficiale și a definiției de caz, la domiciliul persoanei, la o locație declarată de aceasta sau după caz, într-un spațiu special desemnat de autorități, cu privire la persoanele suspecte de a fi infectate sau purtătoare ale unui agent înalt patogen, care:
  • osesc din zone în care riscul epidemiologic este ridicat, pe baza datelor epidemiologice transmise la nivel naţional, european şi internaţional de către organismele competente în domeniu;
  • a) au intrat în contact direct cu cel puțin o persoană confirmată cu o boala infectocontagioasă.
  • În situația în care persoanele menționate la alin. (1) refuză măsura carantinării la domiciliu sau la locația declarată de acestea, precum și atunci când persoanele în cauză încalcă măsura carantinei pe durata acesteia, deși au consimțit-o anterior, medicul sau după caz, organele de control, recomandă, iar reprezentantul direcției de sănătate publică decide carantinarea persoanei în spațiul special desemnat de autorități dacă aceștia constată riscul de transmitere a unei boli infectocontagioase cu risc iminent de transmitere comunitară. Medicul sau după caz, organele de control, vor informa de îndată direcția de sănătate publică județeană sau a municipiului București care confirmă sau infirmă, după caz, măsura carantinării persoanei în spațiul special desemnat de autorități printr-o decizie cu caracter individual.
  • Decizia va conține mențiuni cu privire la data și emitentul actului, numele și datele de identificare ale persoanei carantinate, durata măsurii și calea de atac prevăzută de lege. Decizia se emite în cel mult 8 de ore de la informarea făcută de medic sau de organele de control, după caz, și se comunică de îndată persoanei în cauză. În scopul prevenirii răspândirii bolii infectocontagioase, până la comunicarea deciziei direcției de sănătate publică prin care se infirmă măsura carantinei recomandate în spațiul special desemnat de autorități sau, după caz, până la comunicarea hotărârii primei instanțe, persoana în cauză nu poate părăsi domiciliul, locația declarată pentru carantină sau, după caz, spațiul special desemnat de autorități, fără încuviințarea medicului sau a reprezentantului direcției de sănătate publică.
  • Măsura prevăzută de alin. (1) și alin. (2) se instituie pe durata perioadei de incubație specifice bolii infectocontagioase suspicionate. Măsura încetează la expirarea termenului specific perioadei de incubație sau anterior, ca urmare a confirmării persoanei ca purtătoare a agentului înalt patogen, cu sau fără semne și simptome sugestive specifice definiției de caz, fiindu-i aplicabile dispozițiile privitoare la măsura izolării din prezenta lege.
  • (1) Izolarea persoanelor se instituie cu acordul persoanelor supuse examinării, iar în lipsa acestuia, în condițiile alin. 6, atunci când medicul constată riscul de transmitere a unei boli infectocontagioase cu risc iminent de transmitere comunitară, într-o unitate sanitară sau, după caz, într-o locație alternativă atașată unității sanitare, stabilite conform alin. (2), în scopul efectuării examinărilor clinice, paraclinice și a evaluarilor biologice, până la primirea rezultatelor acestora, dar nu mai mult de 48 de ore.
  • (2) Cel mai târziu la expirarea termenului de 48 de ore, pe baza examinărilor clinice și paraclinice și dacă se menține riscul transmiterii bolii infectocontagioase cu risc de transmitere comunitară, medicul recomandă prelungirea măsurii izolării într-o unitate sanitară sau într-o locație alternativă atașată unității sanitare ori, după caz, la domiciliul persoanei sau la locația declarată de aceasta.
  • (3) Izolarea la domiciliu sau la locația declarată se instituie dacă riscul contaminării altor persoane sau al răspândirii bolii infectocontagioase este redus. Izolarea la domiciliu sau la locația declarată nu poate fi dispusă în situațiile în care informațiile științifice oficiale referitoare la tipul agentului înalt patogen, calea de transmitere și rata de transmisibilitate impun izolarea persoanelor exclusiv într-o unitate sanitară sau o locație alternativă atașată acesteia
  • In situația în care persoanele refuză măsura izolării instituite conform alin. (3), medicul informează de îndată, după consemnarea refuzului persoanei, direcția de sănătate publică județeană sau a municipiului București, care, în termen de cel mult două ore, va emite decizia prin care confirmă sau infirmă măsura izolării recomandată de medic, în unitatea sanitară sau într-o locație alternativă atașată acesteia. Decizia are caracter individual și se comunica de îndată persoanei în cauză. Decizia va conține mențiuni cu privire la data și emitentul actului, numele și datele de identificare a persoanei izolate, durata măsurii și calea de atac prevăzută de lege.
  • În scopul prevenirii răspândirii bolii infectocontagioase, până la comunicarea hotărârii primei instanțe de anulare a actului administrativ contestat, persoana în cauză nu poate părăsi locația unde se află izolată, fără încuviințarea medicului sau a reprezentantului direcției de sănătate publică.
  • În situația în care persoanele prevăzute la alin. (1) refuză măsura izolării prelungită și recomandată conform alin. (4) sau dacă persoanele încalcă măsura izolării instituită la domiciliu sau la locația declarată pe durata acesteia, deși au consimțit-o anterior, medicul sau, dupa caz, organele de control informează de îndată direcția de sănătate publică județeană sau a municipiului București, care poate confirma sau infirma măsura izolării într-o unitate sanitară sau la o locație alternativă atașată acesteia, printr-o decizie cu caracter individual. Decizia se va emite în cel mult două ore de la informarea făcută de medic sau, dupa caz, de organele de control, și se comunică de îndată persoanei în cauză. Decizia va conține mențiuni cu privire la data și emitentul actului, numele și datele de identificare a persoanei izolate, durata măsurii și calea de atac prevăzută de lege. În scopul prevenirii răspândirii bolii infectocontagioase, până la comunicarea deciziei direcției de sănătate publică prin care se infirmă măsura prelungirii izolării în unitatea sanitară sau la o locație alternativă sau după caz, până la comunicarea hotărârii primei instanțe, persoana în cauză nu poate părăsi locația unde se află izolat, fără încuviințarea medicului sau a reprezentantului direcției de sănătate publică.
  • Când măsura carantinei sau a izolării a fost luată față de o persoană în a cărei ocrotire se află un minor, o persoană pusă sub interdicție, o persoană căreia i s-a instituit tutela sau curatela ori o persoană care, datorită vârstei, bolii sau altei cauze, din orice alt motiv, rămâne fără supraveghere și îngrijire, părintele, ocrotitorul legal, personalul medical sau reprezentantul direcției de sănătate publică anunță serviciul public de asistență socială în vederea monitorizării acestora și dacă se impune, în vederea luării măsurilor legale de ocrotire temporară pentru persoanele respective.
  • Art. 13. – Institutul Național de Sănătate Publică, pe toată perioada situației de risc epidemiologic și biologic, pentru prevenirea introducerii si limitarea răspândirii bolilor infectocontagioase pe teritoriul național, are obligația de a comunica zilnic numărul cazurilor noi, numărul cazurilor retestate și numărul total de teste pentru cazurile noi și cazurile retestate, raportate separat, la nivel național și județean, inclusiv după criteriul domiciliului persoanei testate.
  • Autoritățile publice centrale sau locale au obligația de a asigura pentru persoanele aflate în carantină sau în izolare la domiciliu sau în locația declarată de acestea, necesarul de hrană ori, după caz, și tratament în funcție de vârsta și starea de sănătate a persoanei, precum și livrarea acestora dacă persoanele se află în imposibilitatea de a-și asigura procurarea hranei ori, după caz, a tratamentului.
  • Art. 16 (1) Orice persoană care se consideră vătămată într-un drept sau interes legitim printr-un act administrativ individual emis potrivit art. 8 alin. (3), poate introduce acțiune la judecătoria în a cărei circumscripţie domiciliază sau îşi are reşedinţa ori la judecătoria în a cărei circumscripţie este situat spațiul sau unitatea sanitară în care este izolată, solicitând anularea actului. Cererile sunt scutite de plata taxei judiciare de timbru.
  • (2) Judecarea cererilor prevăzute la alin. (1) se face în cel mult 24 de ore de la sesizarea
  • instanței, dispoziţiile art. 200 din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, nefiind aplicabile.
  • (3) Părţile vor fi citate potrivit dispoziţiilor privind citarea în procesele urgente astfel încât să se asigure respectarea termenului de judecată prevăzut la alin. (2), asistența juridică a persoanei fiind obligatorie.
  • (4) Instanța nu poate amâna pronunțarea, iar redactarea hotărârii se face de îndată.
  • (5) Dispozițiile art. 15 alin. (13) – (16) se aplică în mod corespunzător.
  • (6) Hotărârea instanței este definitivă.

Senatul este forul decizional în acest caz. După adoptare, procedura prevede ca proiectul să stea la Paralment două zile, termen pentru contestarea la CCR. După cele 2 zile, legea va fi trimisă la promulgare, la președintele Klaus Iohannis. După promulgare, legea intră în vigoare la 3 zile de la publicarea în Monitorul Oficial.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro