Sari direct la conținut

Vicecancelarul german în China, „misiune imposibilă” referitoare la iminentul conflict comercial cu UE

HotNews.ro
Vicecancelarul german, Robert Habeck, aflat în vizită în Orientul Îndepărtat, a încercat să atenueze așteptările cu privire la contribuția sa în atenuarea conflictului comercial între UE și China.
Robert Habeck, Foto: Action Press / Shutterstock Editorial / Profimedia
Robert Habeck, Foto: Action Press / Shutterstock Editorial / Profimedia

„Deci, posibilitatea ca acest conflict să fie rezolvat în China cât timp sunt eu acolo este exclusă. Nu pot negocia deloc pentru UE”, a declarat el, citat de Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Ministrul federal al Economiei și vicecancelar, Robert Habeck, nu crede că escaladarea conflictului comercial dintre China și Uniunea Europeană e pe cale să fie rezolvată. Politicianul de la Verzi a spus vineri că speră că în viitorul apropiat vor putea fi create soluții sau „formate orientate către soluții”. „Dacă vizita mea poate contribui la asta, atunci ar fi bine”.

Înainte de călătoria sa, el a vorbit cu comisarul UE pentru comerț, Valdis Dombrovskis și vrea să încurajeze ambele părți să discute între ele și să caute puncte de acord.

Însă pregătirea pentru vizita lui Habeck a fost mai mult decât dificilă. Potrivit presei elvețiene, Ministerul Economiei s-a gândit inițial să anuleze călătoria în China, deoarece niciun ministru chinez nu a fost de acord să se întâlnească cu vicecancelarul Germaniei.

Berlinul a schimbat în cele din urmă planurile de călătorie. Habeck a vizitat mai întâi Coreea de Sud și abia apoi a zburat la Beijing. O întâlnire planificată cu premierul chinez Li Qiang nu fusese confirmată până vineri după-amiază. Iar cu liderul statului și al partidului, Xi Jinping, nu s-a anunțat nicio întîlnire. Teoretic, discuțiile se duc la nivelul unor miniștri și reprezentanți ai conducerii statului și ai partidului comunist.

Habeck a vizitat Coreea de Sud, care este pentru Germania a doua cea mai importantă piață de export din Asia și un partener de partea occidentală în războiul din Ucraina. Un partener care participă la sancțiunile împotriva Rusiei. Escala în Coreea de Sud a făcut parte din această strategie.

„Mai puțin risc” nu decuplare

Strategia guvernului federal pentru China vorbește despre „de-riscare” în loc de „decuplare” – adică mai puțin risc prin dependența mai mică de China, fără decuplarea de cea mai importantă piață de export a Germaniei.

Comisia UE a amenințat recent cu tarife punitive ridicate împotriva mașinilor electrice chinezești. Autoritatea de la Bruxelles acuză guvernul chinez de subvenții neloiale. China a ripostat anunțând o anchetă antidumping asupra produselor importate din Uniunea Europeană, care implică carne de porc și produse secundare.

Până la începutul lunii iulie, ambele părți vor încerca să găsească o soluție în lupta pentru tarifele iminente pentru mașini. Cu toate acestea, joi China a acuzat Comisia UE că a adresat întrebări mult prea detaliate și de anvergură în ancheta privind subvențiile.

Germania, ca cea mai mare țară producătoare de automobile din Europa, se află cu siguranță într-o poziție specială, a spus Habeck. China este cea mai mare piață auto din lume și, prin urmare, extrem de importantă pentru producătorii germani de automobile.

Scenariul de groază

Este un scenariu de groază pentru industria auto germană: Bruxelles-ul a amenințat că va impune tarife punitive la importurile de mașini electrice din China din iulie. Șefii marilor concerne auto germane de mașini sunt în poziție de atac, iar guvernul federal a luat o poziție clară împotriva tarifelor punitive și a amenințării cu un război comercial.

În spatele acestei atitudini se află o teamă de represalii, mai ales că Republica Populară ar putea reduce exporturile de materii prime și, prin urmare, ar putea face mașinile electrice germane mai scumpe și mai puțin competitive.

În ochii ministrului Economiei, China nu mai este o „țară de producție prietenoasă, adică bancul de lucru, piața de cumpărare, fără propriile interese, fără nicio interpretare a politicii puterii”. În schimb, China este cel puțin un „jucător global robust”, așa cum a spus de curând Habeck.

Perdanți într-un conflict comercial

Industria auto germană este în mod deosebit împlicată în China, o mare parte a producției sale se regăsește în asociații mixte germano-chineze din China și pentru piața chineză. Chiar dacă până acum au fost anunțate contramăsurile Chinei care vizează industria alimentară, potrivit experților din industrie, acesta ar putea fi doar începutul unui conflict comercial care nu ar fi de niciun folos nici Germaniei, nici Chinei.

Președinta Asociației Industriei Auto, Hildegard Müller, avertizează asupra unui „instrument de reacție și contrareacție” care în cele din urmă ar „face imposibil comerțul internațional și cu care noi, ca industrie globală, nu am putea trăi”.

Poziția industriei auto e contracarată din partea economistului șef de la Institutul Mercator pentru Studii Chineze, Max Zenglein, care avertizează să nu se arate prea multă slăbiciune. Germania e condusă „de propria sa frică, pe care China, la rândul ei, o percepe”. Drept urmare, când cancelarul Olaf Scholz a vizitat China în luna aprilie, și a încercat să ducă tratative, China nu a putut fi convinsă să „pună ceva pe masă și să ofere”.

E o mare presiune asupra ministrului Economiei, Robert Habeck, pentru a-l înmuia pe dificilul partener chinez și ar putea fi ultima șansă înainte ca anunțului de la Bruxelles să-i urmeze acțiunea, de la 1 iulie. Însă Habeck însuși nu-și acordă șanse prea mari.

INTERVIURILE HotNews.ro