Sari direct la conținut

VIDEO Traian Basescu despre perspectiva financiara multianuala a UE: Sansele de a ajunge la o intelegere la Consiliul European, eu nu le vad a fi maxime, dar sunt mult mai mari decat in noiembrie anul trecut

HotNews.ro

Situatia din Siria si Mali si reactia UE, dar si cadrul financiar multianual 2014 – 2020 se numara printre cele mai importante subiecte de pe agenda Consiliului European care se reuneste joi, a anuntat presedintele Traian Basescu inaintea plecarii catre Bruxelles, intr-o declaratie de presa sustinuta la Aeroportul Henri Coanda.

content channel

www_server_root = ‘http://worker.contentchannel.ro/player’; if(typeof flowplayer == ‘undefined’) { document.write(”); document.write(”); } var domain = document.domain; var domain_split = domain.split(‘.’); var cHannel_domain = domain_split[domain_split.length-2] + „.” + domain_split[domain_split.length-1]; document.write(unescape(„%3Cscript src=’http://worker.contentchannel.ro/player/singleplayer_max/ad07529fe6f8748fef5a618dfb6c674c/”+ cHannel_domain +”‘ type=’text/javascript’%3E%3C/script%3E”));

Declaratiile lui Traian Basescu:

Primul subiect pe agenda – Contributia comertului international la cresterea economica si la angajari.

Noi avem ca prioritate solicitarea ca acordul de asociere UE – Moldova sa fie finalizat cat mai rapid, astfel incat in noiembrie, la Vilnius, sa fie semnat acest acord.

Un al doilea subiect e legat de situatia din Orientul Mijlociu si nordul Africii si reactia UE, in mod deosebit la asa numitul fenomen al primaverii arabe.

In interiorul acestui subiect se va dezbate situatia din Siria si Mali.

In cazul in care se va pune problema contributiilor pentru Mali, Romania a aprobat in CSAT o contributie cu instructori si eventual ofiteri de stat major, zece persoane, si cantitati importante de material militar pentru armata statului Mali.

Al treilea subiect si extrem de important pentru noi este legate de cadrul financiar multianual 2014 – 2020.

In principal, se prefigureaza o dezbatere care in linii mari sa plece de la stadiul in care a fost intrerupta in noiembrie 2012.

Esenta dezbaterii de atunci a fost legata de nivelul de reducere a bugetului fata de propunerea Comisiei Europene. Unele state cereau reduceri de 200 mld, altele mentinerea, altele o reducere de 50 miliarde. Ceea ce s-a agreat insa in noiembrie a fost ca din tot acest palier al reducerilor reducerea sa fie de 100 miliarde.

Negocierile se reiau de la stadiul in care au ramas, bugetul ultimului consiliu a fost redus cu 70 miliarde, iar miza acestui consiliul e de unde sa se reduca inca 30 mld, pentru a se ajunge pe cifra convenita, reducere 100 mld fata de propunerea Comisiei.

Aici obiectivele noastre par a fi clare. Vom vedea care sunt jocurile din interiorul Consiliul, dar categoric Romania va sustine ca cele 30 miliarde sa nu fie amputate de la Politica Agricola Comuna sau Coeziune.

Trebuie sa gasim alte zone, vom vedea acolo cum vor evolua lucrurile.

Pozitia noastra va fi bazata si pe interventiile, notificarile pe care guvernul le-a facut in Consiliul UE, fie la Agricultyura, fie la Transporturi, fie la Dezvoltare REgionala, fie in CAGRE.

Imi voi baza pozitia pe aceste pozitii pe care Guvernul le-a avut deja in zona de competenta strict guvernamentala.

Din acest motiv am si solicitate de la Guvern poozitiile care au fost pana acum, pentru ca ne-ar fi extrem de utile ca argument in sustineriele pe care le voi avea.

O miza a noastra pe care nu-mi e usor sa o identific in acest moment din punct de vedere al dimensiunii, ar fi ca din fondurile alocate, ori la Coeziune, ori la Dezvoltare rurala, ori in alte zone , este legata de agricultura, la platile directe.

Privind la toate analizele care vizeaza ce se va intampla in lume in urmatoarele decenii se pare ca pana in 2030 solicitarea pietei pentru alimente va creste cu circa 30%. Din acest motiv, e esential ca Romania sa fie in pas cu aceasta evolutie. De aceea, vom incerca si o solutie cat mai buna pentru platile pentru agricultura dar si gasirea unei solutii ca modernizarea sistemelor de irigatii sa fie acceptata a fi introdusa din fondurile alocate pentru bugetul 2014 – 2020.

Vom incerca TVA eligibil macar pe unele segmente ale banilor alocati Romaniei, spre exemplu la fondurile de coeziune, unde TVA e o suma foarte mare, ceea ce a usura problemele bugetare, ne-am acoperi de aici contributia autohtona.

Ne intereseaza cresterea avansurilor de la 2% la 4-6% si Top-up pentru situatia in care Romania ramane in acord cu FMI si UE. Top-up adauga 10% la contributia UE pe diverse prioiecte si reduce corespunzator contributia nationala.

Sa speram ca astazi si maine vom finaliza toate dezbaterile si negocierile legate de perspectiva financiara multianuala a Uniunii.

Suntem deja la mijlocului primului trimestru din 2013, 1 ianuarie 2014 e doar la 10 luni distanta.

Deciziile de azi si maine trebuie transpuse in reglementari ale consiliului UE si Parlamentului. Parlamentul si consiliul UE, structura rezervata guvernelor, sunt co-decidenti in legislatia care trebuiie sa puna in aplicare decizia politica de azi si maine.

Este un drum lung de parcurs pana la implementare.

As mai face o subliniere legata de acest aspect: sansele de a ajunge la o intelegere – eu nu le vad a fi maxime, dar sunt mult mai mari decat in noiembrie anul trecut.

Ar mai putea fi probleme si legate de Italia, un mare contributor in campanie electorala, sa vedem cu Marea Britanie cum se acomodeaza lucrurile, chiar si cu Germania, un adept al reducerilor drastice.

  • Intrebari:

Cum comentati declaraiile ambasadorului Ungariei?

Prioritatea mea la acest consiliu e legata de buget si republcia Moldova. Nu ma voi angrena in alt tip de discutii ca prioritate, doar daca voi avea ocazia sa o fac.

Eu am mai spus public, o simpla solicitare sa intram in Schengen e superfluu.

Stiti foarte bine pozitia mea, Schengen nu trebuie legat de MCV.

Si totusi, daca Romania are proibleme de credibiltiate, le avem de la MCV.

Eu in scrisoare as vorbi de succesul care se prefigureaza.

Parlamentul Romaniei si majoritatea au adoptat o legislatie coerenta din punct de vedere al imunitatii parlamentarilor.

E una din problemele din raportul MCV.

Sigur, vom notifica CE, dar sefii de stat si de guvern nu vor sti pana la raportul din decembrie.

Optiunea mea, inainte de a trimite o scrisoare pentru intrarea in Schengen, ar trebui sa aratam ca am inteles mesajele UE in ce priveste statul de drept.

Am putea introduce si pozitia guvernului si a majoritatii cu privire la membrii guvernu;lui care au probnleme cu justitia, anularea unor OUG declarate neconstitutionale.

Cred ca acesta e modul de a lucra cu UE, acolo nu face nimeni rabat de la principii si criterii.

O simpla scrisoare in care sa cerem sa intram in Schengen nu ne ajuta.

La nivelul acest punctele de vedere se exprima de MAE, la nivel de stat.

Cand va avea o reactie presedintele Ungariei, voi avea si eu o reactie, daca nu va avea o reactie potrivita.

Nu puteti face dintr-un presedinte un politician care raspunde unui ambasdor, sunt alte institutii care gestioneaza viata de zi cu zi din Romania.

www_server_root = ‘http://worker.contentchannel.ro/player’; if(typeof flowplayer == ‘undefined’) { document.write(”); } var domain = document.domain; var domain_split = domain.split(‘.’); var cHannel_domain = domain_split[domain_split.length-2] + „.” + domain_split[domain_split.length-1]; document.write(unescape(„%3Cscript src=’http://worker.contentchannel.ro/player/singleplayer_max/4729098f9edf24408adb82da95a60e89/”+ cHannel_domain +”‘ type=’text/javascript’%3E%3C/script%3E”)); content channel

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro