Sari direct la conținut

Cosmarul Sade

Ziua de Cluj

Pentru clujeni, deja un nume cu rezonanta, din cauza „transeelor”, marca absolut inregistrata SADE la Cluj, lasate peste tot prin oras. Pentru SADE, insa, acest lucru nu este deloc o problema, pentru ca, oricum, nimeni nu le mai poate rezilia contractul, fiind vorba despre fonduri ISPA.

Lucrarile efectuate de compania franceza SADE pentru modernizarea si inlocuirea sistemului de alimentare cu apa si canalizare din Cluj-Napoca vor mai paraliza orasul inca un an. Reprezentantii firmei sustin ca in prezent lucreaza in 20 de puncte din oras si ca au termen de finalizare luna iulie a anului viitor.

Pana atunci, Clujul va arata ca un mare santier, pentru ca cei de la SADE nu se grabesc deloc sa respecte termenele de pe autorizatiile de spargere, primite de la Primarie, autorizatii care prevad refacerea zonelor in decurs de cateva luni.

Contractul obtinut de SADE se ridica la peste 61 de milioane de euro si include nu numai refacerea sistemului de alimentare cu apa, ci si realizarea aductiunii de apa, de la Tarnita, pentru municipiul Cluj-Napoca. Programul include si realizarea retelei de canalizare pentru sase zone din amonte de Cluj-Napoca.

Potrivit conducerii SADE, firma franceza se va ocupa si de cei 40 de kilometri de canalizare necesari ansamblului de locuinte de la Cetatea Fetei, din comuna Floresti.

Pentru lucrarile din Cluj-Napoca, firma primeste insa 33 de milioane de euro si trebuie sa inlocuiasca reteaua invechita de canalizare si sa instaleze aproape 280 de pompe de crestere a presiunii apei pentru consumatorii din cladirile inalte.

Modalitatea in care se efectueaza lucrarile a nemultumit foarte multi clujeni care au „bombardat” in ultimele doua luni telefonul primarului cu reclamatii referitoare la firma SADE. „Avem foarte multe probleme legate de acest contract, dar, din pacate, fiind vorba de programul ISPA, nu avem prea multe posibilitati de interventie.

Am amendat firma de 17 ori, pentru murdarirea carosabilului si pentru depozitarea reziduurilor in locuri nepermise. In plus, avem pe cap si Electrica, ce este sub un adevarat foc continuu, din cauza lucrarilor executate de cei de la SADE, care taie aproape toate cablurile care le ies in cale”, sustine viceprimarul Adrian Popa.

Potrivit acestuia, amenzile nu rezolva deloc problema, ba dimpotriva, o complica, deoarece fondurile primite sunt in cuantum exact si atat tevile, cat si amenzile se platesc din aceiasi bani. Astfel, cu cat Primaria da mai multe amenzi, cu atat se scurteaza tevile pe care le pune SADE.

Reprezentantii firmei franceze contrazic, insa, aceasta ipoteza, afirmand ca intre banii de lucrari si cei de amenzi nu exista nici o legatura.

Asfaltarile, la anu’

„Firma noastra nu este obligata prin contract in mod direct sa asfalteze locurile in care lucreaza in oras”, sustine directorul SADE Cluj, Briot Renaud. Ceea ce conducerea firmei a uitat sa mentioneze este ca aceasta obligatie revine subcontractorilor SADE. „Orice lucrare presupune readucerea locatiei la starea initiala, ceea ce inseamna ca si SADE este obligata sa faca acelasi lucru.

Oricum, exista o firma olandeza de consultanta, DHV, care supravegheaza modul in care contractul ISPA este dus la bun sfarsit”, a spus purtatorul de cuvant al Companiei de Apa Somes, Lucian Croitoru, compania fiind principalul beneficiar al lucrarii. De altfel, acesta sustine ca, impreuna cu DHV, fostul RAJAC trebuie sa receptioneze lucrarea, fapt imposibil daca nu se fac reasfaltarile.

Si Primaria sustine ca SADE are termene clare pentru reasfaltare si reamenajarea locurilor „distruse”, pentru ca altfel nu li s-ar fi eliberat autorizatiile de spargere. Dar firma nu se grabeste si, potrivit reprezentantilor municipalitatii, un motiv este necesitatea probelor de presiune.

„Ei trebuie sa termine tronsoane intregi si sa faca probe si abia apoi sa asfalteze la loc”, spune viceprimarul Popa. De altfel, acesta sustine ca pentru zona centrala SADE are ca termen ziua de azi pentru reasfaltare si ca deja s-au inceput lucrarile pentru Piata Unirii.

Betoniera in centrul Clujului

Daca va intrebati de ce, de cateva luni, nu merg semafoarele din zona podului de peste Somes si din zona Pietei Mihai Viteazul, raspunsul e unul surpriza. Pentru buna desfasurare a lucrarilor, SADE a cerut Primariei aprobarea de a amplasa o statie de betoane chiar langa Piata Mihai Viteazul. „Este mai curat si mai ieftin asa si, in plus, betonierele nu incarca toata ziua traficul”, spune Popa.

Statia de betoane apartine firmei Soletance Bachy, un subcontractor al firmei SADE, si este un element inedit pentru clujeni. Un alt motiv este crearea unui canal colector cu diametru de 12 metri, chiar in aceasta zona, pentru saparea caruia e necesar un utilaj foarte mare, utilaj amplasat in acelasi loc.

Din pacate, chiar daca explicatia pare justificata, SADE, dupa ce a obtinut ceea ce a dorit, a continuat sa creeze Primariei probleme, fie prin depozitari ilegale de materiale reziduale (de exemplu, in zona Intre Lacuri) rezultate in urma sapaturilor, fie prin transportul lor prin oras.

Pagube cu duiumul

In afara cetatenilor simpli ai Clujului, care au de infruntat mizeria lasata de SADE peste tot pe unde trec lucrarile, SADE a adus in Cluj si o alta premiera. Firma a reusit ca, la lucrarile pentru o canalizare subterana, sa „faulteze” doua cabluri aeriene ale societatii Electrica.

Ca sa nu mai vorbim de cele peste 15 cabluri de tensiune medie din pamant, taiate numai anul acesta de angajatii SADE, si cele sapte sectionate anul trecut, in timpul sapaturilor. Aceasta, in conditiile in care Electrica a pus la dispozitia SADE planurile cu reteaua de cabluri.

In plus, dupa experienta din 2004, Electrica a inceput un proces de „desene pe asfalt”, pentru a indica locul exact al cablurilor. „Valoarea cablurilor rupte de SADE in 2004 se ridica la 800 de milioane de lei, iar pentru anul in curs deja au ajuns la 1,5 miliarde de lei.

In plus, defectiunile cauzate de aceste lucrari afecteaza si cablurile din alte zone, din cauza variatiilor de tensiune”, spune purtatorul de cuvant al Electrica, Andrei Rusu. Un cablu nou ar avea o durata de viata de 30-40 de ani, in conditii normale.

Firma SADE se multumeste sa le lipeasca pe cele rupte si, astfel, creeaza probleme in cascada la sistemul de cabluri electrice, si asa invechit, al Clujului. „E normal ca Electrica sa doreasca sa inlocuim noi toate cablurile lor vechi”, a spus Briot Renaud, nonsalant, invocand faptul ca Electrica nu are schite corecte si de aceea se produc aceste accidente.

Dezastru si la capitolul accidente de munca

Potrivit Inspectoratului Teritorial de Munca (ITM) Cluj, in 2004, SC SADE CGTH SA, sucursala Cluj-Napoca, a inregistrat cinci accidente cu incapacitate temporara de munca.

Mai mult, in 2004-2005, Serviciul de Control, Securitate si Sanatate in Munca a amendat SADE de sase ori, cu 180 de milioane de lei, pentru incalcari ale normelor de protectie a muncii, ca de exemplu necomunicarea de accidente de munca la ITM Cluj (in anii 2003 si 2005 firma SADE nu a raportat, din proprie initiativa, nici unul dintre accidentele de munca petrecute), neutilizarea echipamentului individual de protectie la lucrarile de sapaturi si efectuarea lucrarilor de canalizare si instalatii fara sprijinirea malurilor.

ITM a constatat si ca firma nu facea instructajul de protectie a muncii pentru salariatii sai si nici nu folosea mijloacele tehnice de protectie cerute de lege.

Singura reactie a SADE la numeroasele sesizari si boacane facute in Cluj a fost schimbarea conducerii de aici, lucru petrecut in toamna trecuta. Din pacate, francezii continua sa se poarte in Cluj ca in tara nimanui. In Franta sau in alta tara civilizata, daca ar fi facut greselile si ar fi avut atitudinea manifestata la Cluj, SADE n-ar fi fost lasata sa instaleze nici un metru de teava.

Programul ISPA (Instrument structural de pre-aderare) – Masura Cluj, „Reabilitarea si modernizarea sistemelor de alimentare cu apa si canalizare pentru zona Cluj” este o co-finantare a Uniunii Europene si Bancii Europene de Investitii castigata de RAJAC Cluj.

Programul, in valoare totala de 61,2 milioane euro, este prevazut a se derula pe parcursul a trei ani, pana in decembrie 2006, in municipiul Cluj-Napoca si in localitatile limitrofe, fiind structurat pe doua contracte. O mare parte a programului se va concentra pe patru categorii de obiective:

-Se vor reabilita (inlocui) o serie de retele invechite de apa

-Se vor reabilita (inlocui) o serie de retele invechite de canalizare

-Se va extinde sistemul actual de alimentare cu apa, intr-o serie de zone din Cluj Napoca care in prezent nu dispun de retele publice de alimentare cu apa si se vor infiinta retele noi

-Se va extinde sistemul actual de canalizare, adica se vor infiinta retele noi in zonele unde inca nu exista

Aproximativ 200 km de retele de apa-canal vor fi innoite si infiintate

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro