Sari direct la conținut

Lacomie si faradelege in ograda ROMBAT

Gazeta de Bistrita

In conditiile in care acel teren apartine Primariei Bistrita, managerul Rombat SA, Ioan Repede, va avea de dat cateva explicatii delicate actionarilor despre rationamentul cheltuirii banilor pentru a demola aiurea o constructie, amenzile aferente si transportul molozului.

In acelasi timp, show-room-ul pentru care s-au facut atatea faradelegi, va fi deschis in locul unui magazin cu haine la mana a doua.

Asa a inceput totul…

La 2 martie 2005, reporterii GAZETEI de Bistrita constata cu surprindere inceperea lucrarilor de demolare a cladirii centrului de distributie a bateriilor Rombat, situat pe strada Libertatii, la numarul 50.

Actiunea a pus intr-o situatie extrem de delicata Serviciul de Urbanism din Primaria Bistrita, peste care administratorii nou nascutei firme „Rombat Automobile” SRL au trecut cu o nonsalanta greu de inchipuit, la fel ca si peste orice autorizatie de la Agentia de Protectia Mediului.

Grupul de oameni de afaceri reunit in jurul societatii comerciale „Rombat Automobile” SRL a considerat ca nu mai este necesar sa posede o autorizatie de demolare de la primarie avand in vedere faptul ca sfera lor de influenta este suficient de mare incat sa acopere si cabinetul primarului Vasile Moldovan.

In primul dintre materialele dedicate subiectului Rombat Automobile, redactorii GAZETEI de Bistrita descriau legatura intre administratori si clubul de fotbal Gloria Bistrita, avand in vedere faptul ca societatea Rombat SA, unul dintre cei mai mari producatori de baterii auto din tara, este, in acelasi timp, si unul dintre principalii sponsori ai

clubului de fotbal local. Din informatiile pe care le detinem, mamutul Rombat SA varsa anual in conturile clubului de fotbal Gloria Bistrita aproximativ 70 de mii de euro. O suma suficient de rotunda pentru a se crea agitatie pe marginea subiectului.

Noi vrem show-room!

Societatea comerciala „Rombat Automobile” SRL a fost inregistrata la Registrul Comertului la sfarsitul lunii ianuarie 2005, avandu-i ca asociati pe Rombat SA – firma mama, Ioan Repede, directorul general al acesteia, si pe inginerul Ioan Prigoana, cel care a fost numit si administrator al firmei nou infiintate.

Conform actelor de la Registrul Comertului, Rombat SA a intrat in afacere cu 14,3 miliarde de lei, in vreme ce aportul lui Repede a fost de 3,2 miliarde, iar al lui Prigoana, de 2,6 miliarde de lei. Motivul pentru care s-a decis daramarea centrului a fost incheierea unui contract pentru deschiderea unui show-room Volkswagen la Bistrita.

Lucrarile de demolare a centrului de distributie pentru baterii auto de pe strada Libertatii au continuat in dispretul legii, molozul din curtea centrului fiind transportat de autocamioane ale societatii comerciale „Record” SRL Bistrita.

In timp ce reporterii GAZETEI urmareau autoutilitarele care descarcau molozul la marginea drumului spre Sigmir, la redactie ajungea un asa-numit contract de prestari servicii de salubrizare incheiat intre Rombat SA si societatea „Codrisor” SRL.

In acelasi timp, telefoanele de la Rombat si din parcul cu platani al Bistritei sunt inrosite de incercarile de a opri actiunile ziaristilor de la GAZETA.

De asemenea, in timp ce redactorii saptamanalului nostru sesizau conducerea Garzii de Mediu asupra felului in care se desfasoara lucrarile de desfiintare a cladirii de pe strada Libertatii, firma care administreaza bugetul media al „Rombat” ne contacteaza in vederea unei rezolvari „amiabile” a situatiei.

Ce ne facem?

Actiunea de demolare a spatiului de distributie a bateriilor pentru autoturisme s-a lasat, contrar tuturor asteptarilor, cu amenzi numai pentru persoanele fizice implicate.

Astfel, Primaria Bistrita l-a amendat pe administratorul „Rombat Automobile” SRL cu zece milioane de lei pentru efectuarea de lucrari neautorizate, in conditiile in care amenda maxima ar fi fost de o suta de milioane de lei. Politica primariei este insa de a acorda minimul amenzii la prima abatere.

Managerul de la „Rombat Automobile” SRL a fost amendat cu cinci milioane de lei si de catre Garda de Mediu, institutie ai carei angajati au descoperit si faptul ca statia de colectare a acumulatorilor uzati, aflata in aceeasi zona, avea autorizatia de mediu expirata.

Pentru aceasta abatere a mai fost acordata o amenda de 15 milioane de lei, tot pe persoana fizica.

Pe tot parcursul anchetei jurnalistice, s-au primit in mai multe randuri informatii de la surse din randul actionarilor Rombat SA si din cel al angajatilor societatii producatoare de acumulatori auto, dar au fost bombardati in egala masura si cu faxuri si scrisori din partea conducerii Rombat SA.

Una dintre informatiile primite se referea la faptul ca sirul ilegalitatilor nu ar fi inceput odata cu demolarea constructiei de pe strada Libertatii, ci din momentul constituirii societatii comerciale „Rombat Automobile” SRL.

Scumpul drum al plumbului

In acelasi timp, au existat informatii despre societatea comerciala „Finic-Dim Com” SRL, societate care apartine in parte lui Ioan Repede si care executa transporturi de plumb pentru firma Rombat SA.

Potrivit lui Repede, firma sa are printre cele mai mici preturi de pe piata, dar sursele noastre sustin faptul ca autocamioanele cu care se realizeaza transporturile nu sunt incarcate decat la jumatate din capacitate.

Mai exact, in loc de 27 de tone cat ar fi capacitatea de incarcare, in acestea nu se gasesc decat aproximativ 12 tone de plumb, necesitand astfel un numar dublu de transporturi. Sursele noastre au considerat astfel ca pretul calculat pentru o tona de plumb transportat devine mult mai mare decat la firmele concurente.

De asemenea, am fost informati ca sotia lui Ioan Repede ar fi castigat aproximativ un miliard de lei din incheierea de asigurari de viata pentru angajatii Rombat. Se pare ca muncitorii de la Rombat ar fi primit o marire de salariu cu conditia sa isi incheie asigurari prin firma agreata de conducere.

Primaria cu surprizele ei

Surpriza care a aparut in cele din urma ii va da multe batai de cap lui Ioan Repede, cel care va trebui sa explice actionarilor Rombat SA de ce a fost nevoie de plata amenzilor, a manoperei si transporturilor necesare demolarii, ca si de toate ileglitatile in care a fost implicata societatea comerciala, atata vreme cat show-room-ul

Volkswagen nu va fi deschis pe locul fostului centru de distributie a acumulatorilor. Cel putin deocamdata.

Pe cat de grabiti au fost Repede si Prigoana sa darame un imobil care apartinea Rombat SA, pe atat de spasiti si-au luat gandul de la acel loc in momentul in care au realizat ca terenul apartine Primariei Bistrita si va fi mult mai greu sa il obtina acum cand ochii presei sunt asupra „Rombat Automobile” SRL.

Probabil ca se va incerca trecerea terenului in domeniul privat al statului, iar apoi scoaterea la licitatie, lucruri care necesita hotarari de consiliu local, multa vreme si la fel de multa influenta. Si primarul Moldovan stie de toate!

Show-room second

Deocamdata, s-a luat decizia construirii show-room-ului intr-un spatiu comercial din Piata Mihai Eminescu, loc unde a functionat pana nu demult un magazin de haine second-hand. Spatiul de aproximativ 300 de metri patrati a fost inchiriat pentru o perioada de un an si se va plati o chirie lunara de 2.000 de euro.

Ce mai ridica multe semne de intrebare asupra activitatii „Rombat Automobile” SRL este anuntul dat in presa locala potrivit caruia societatea ar fi depus documentatia proiectului „Executare constructie cu destinatia de reprezentanta auto, centru de vanzari si service, imprejmuire teren, pe amplasamentul situat in Bistrita, strada Libertatii numarul 50 A” la Agentia Judeteana pentru Protectia Mediului.

Reporterii GAZETEI au cautat la APM respectivul dosar si au constatat ca acest proiect nu exista.

La strada Rombat

Pentru ca Rombat SA este o societate puternica, iar conducatorii sai trebuie sa arate acest lucru in orice imprejurare, trei dintre boss-ii firmei si-au ridicat vile la indigo pe cea mai lunga strada „privata” din Bistrita.

Strada Arcasului te intampina la una dintre intrari cu indicatorul „Accesul interzis” (sic!), iar primele trei vile apartin unor oameni aflati in fruntea conducerii Rombat. Cea care-i apartine lui Ioan Repede se afla la mijloc, incadrata de cele ale subalternilor directi.

Din cate se pare, strada a fost construita pe terenul proprietarilor din zona. Aceasta le da posibilitatea locuitorilor de pe strada sa isi etaleze bogatia si gradinile imense intr-un spatiu interzis cetateanului de rand.

GAZETA a semnalat in trecut cazuri in care diferiti oameni de afaceri, aflati in situatii asemanatoare, au solicitat promulgarea unor hotarari de consiliu local pentru a desfiinta anumite strazi aflate, conform Planului Urtbanistic General al orasului in proprietate.

Va inchipuiti ce s-ar intampla daca mai multe grupri de proprietari lacomi si-ar construi propriile strazi in acest oras. Muritorilor de rand le-ar ramane o singura solutie: teleportarea!

Primare, ai ajuns intamplator in zona?

Strada Arcasului din Bistrita este una extrem de celebra daca ne gandim la numele grele care si-au ridicat vile de-o parte si de alta drumului „privat”.

Interesant este ca in imediata apropiere a strazii Arcasului are vila si fiul primarului Vasile Moldovan, un tanar SRI-ist proaspat iesit de pe bancile scolii. Casa acestuia se afla pe strada Huniazilor, care intersecteaza la un moment dat strada Arcasilor.

Un alt aspect demn de mentionat: in urma cu un an, reporterii GAZETEI au identificat terenul pe care acum sta ridicata vila familiei Moldovan. Nu era construit nimic atunci. Dar in decurs de numai un an, primarul Bistritei sau fiul lui (sau de ce nu, impreuna? – n.red.), au reusit sa isi ridice mandrenie de casa.

„Terenul l-am donat fiului meu si el si-a construit o casa. Pana si eu ca primar as fi putea avea una. Nu ar fi nici o rusine”, a declarat telefonic edilul Moldovan.

Nu ar fi nici o rusine sa aveti casa domnule primar, dar oare cati oameni reusesc sa isi ridice o astfel de constructie in decurs de numai un an? Trebuie amintit faptul ca atat fiul primarului Moldovan, cat si una dintre fiicele acestuia, au primit in urma cu doi ani locuinte ANL.

Cu alte cuvinte, primarul si-a aranjat mai mult decat bine odraslele. Mai amintim faptul ca insusi Vasile Moldovan pare sa fi lucrat de zor in ultimii doi ani la ridicarea unei vile in zona Lechinta, unde are multi prieteni cu dare de mana. Vom reveni!

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro