Sari direct la conținut

Portavionul INS Vikrant: De ce cea mai puternică navă a Indiei nu se poate compara cu cea a Chinei?

HotNews.ro
INS Vikrant, Foto: Dinodia Photos / Alamy / Alamy / Profimedia
INS Vikrant, Foto: Dinodia Photos / Alamy / Alamy / Profimedia

Cea mai nouă și mai puternică navă indiană, portavionul INS Vikrant, a fost introdus în dotarea marinei militare vinerea trecută. India construiește în prezent o nouă generație de nave de război pentru marina sa, iar Vikrant este cel mai vizibil simbol al mândriei și industriei indiene, scrie Al Jazeera.

Proiectat și fabricat la nivel local, Vikrant nu numai că evidențiază abilitățile unui complex militar-industrial în curs de maturizare, dar este și o amintire puternică a unui program înglodat în întârzieri birocratice și depășiri de costuri.

Portavionul indian are un echipaj de 1.600 de marinari

Proiectat să transporte un echipaj de 1.600 de persoane şi o flotă de 30 de aeronave, Vikrant, cu o lungime de 262 de metri, va utiliza avioane de concepţie rusească MIG-29K, care operează deja de pe alt portavion al Indiei, INS Vikramaditya, pe care India l-a cumpărat de la Rusia.

Companiile americană Boeing şi franceză Dassault caută să livreze Indiei peste 20 de avioane pentru Vikrant. India este unul dintre cei mai mari importatori de arme la nivel mondial şi a cheltuit în acest scop între 12,4 miliarde între 2018 şi 2021, însă ţara doreşte să-şi dezvolte propriile capacităţi de producţie, în condiţiile în care principalul său furnizor, Rusia, a invadat Ucraina şi este vizat de sancţiuni.

Capacitățile sale sunt deja insuficiente pentru ceea ce are nevoie marina indiană de nouă generație

În timp ce își ține un ochi pe Pakistan, India se concentrează din ce în ce mai mult asupra Chinei și a expansiunii sale militare dramatice, principalul beneficiar fiind Marina Armatei Populare de Eliberare, sau PLAN.

Din punct de vedere numeric, aceasta este acum cea mai mare flotă din lume, toate navele sale fiind proiectate și construite în șantierele navale chinezești.

Noile modele sunt dezvoltate cu o viteză record, în timp ce marina chineză își sporește puterea și raza de acțiune pentru a deveni o forță cu adevărat globală.

Fujian a devenit al treilea portavion din dotarea marinei chineze Foto: Twitter

Teama de un conflict cu China

India depune eforturi susținute pentru a-și dezvolta propria flotă ca o contrapondere la expansiunea Chinei, în timp ce tensiunile dintre cele două țări au crescut, recent în cazul platoului Doklam, la granița dintre India, China și Bhutan, dar și acum că India a devenit membră a organizației maritime a celor patru națiuni, QUAD, care are ca scop contracararea influenței Chinei.

Strategii indieni se concentrează din ce în ce mai mult asupra a ceea ce va fi necesar pentru a învinge China într-un viitor conflict naval.

Portavioanele vor juca un rol în acest conflict, dar designul lor trebuie să poată face față sistemelor de armament puternice care vor fi puse în funcțiune. Pe scurt, întârzierile mari riscă să devină obsolescente.

Dezvoltate după modele din epoca sovietică

Vikrant, deși reprezintă o piatră de hotar pentru programul național militar a Indiei, este un proiect mai vechi care este deja aproape depășit.

Este mai bine comparat cu primul portavion de fabricație internă al Chinei, Shandong, pus în funcțiune în 2019. Ambele sunt modele modificate din epoca sovietică.

La aproximativ 45.000 de tone, Vikrant este chiar mai mic decât mai vechiul Shandong și ambele portavioane folosesc designul „ski-jump” de tehnologie mai veche pentru a oferi aeronavelor care decolează o ridicare atât de necesară.

Atât Vikrant, cât și Shandong au fost nave importante pentru că au permis designerilor locali să își dezvolte propriile idei și să înceapă să gândească independent în ceea ce privește proiectarea și producția navală.

Cu toate acestea, India a fost mult mai lentă decât China în ceea ce privește proiectarea acestor nave de război uriașe, potrivit Al Jazeera.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro